HDAK0023EU DAN; Struktur, variation og norm: Dansk grammatik
Structure, variation and norm
Grammatikken er sprogets kerne og sprogvidenskabens hjerteblod.
Den handler om de faste sproglige valg vi er nødt til at forudsætte
og vælge indenfor, for overhovedet at kunne producere og forstå
ytringer som meningsfulde. For danskstuderende er spørgsmålet om
grammatikkens relation til tekstanalysen således helt centralt.
Kurset giver et dybtgående indblik i udvalgte aspekter af dansk
grammatik, herunder morfologi, konstruktionslære og ledstilling.
Udgangspunktet er referencegrammatikken Hansen og Heltoft:
Grammatik over det Danske Sprog (GDS). Som hjælp til at
komme ind i dens begrebsverden og opbygning bruges Lars Heltoft:
Sprogets Elementer (under udarbejdelse, se nf.).
Kurset er også en introduktion til forskellige metoder i studiet af
grammatiske fænomener. GDS’ teoretiske udgangspunkt, den danske
strukturalistisk-funktionelle tradition, vil blive sammenholdt med
andre tilgange til grammatik, især den sprogbrugsbaserede grammatik
(usage based grammar) og konstruktionsgrammatikken.
Der vil i undervisningen blive lagt vægt på analyser af autentisk
materiale. Talesprogsmateriale indgår i betydeligt omfang;
ligeledes indgår kortere tekster, især fiktive.
Et godt kendskab til dansk grammatik giver grundlag for bedre
tekstanalyser, bedre tekstproduktion og videre forskning i dansk
sprog og sprogbrug. Danskstuderende kan vælge en rent grammatisk
problemstilling eller en tekstlingvistisk problemstilling hvor de
grammatiske valgs betydning for tekstforståelse og tekstanalyse er
i centrum. Lingvistikstuderende vælger et talesprogligt materiale.
Det forventes, at deltagerne har kendskab til dansk grammatik
svarende til Lisa Holm Christensen & Robert Zola Christensen:
Dansk Grammatik, Syddansk
Universitetsforlag.
Faglige mål
Eksaminanden kan:
- demonstrere overblik over centrale aspekter af dansk morfologi, konstruktionssyntaks og ledstillingssyntaks,
- afgrænse, analysere og præsentere et selvvalgt grammatisk emne inden for en strukturalistisk og funktionel teoretisk ramme og redegøre for grammatiske valgs betydning for tekstproduktion eller tekstforståelse.
- indsamle og dokumentere relevante data for analysen af en bestemt grammatisk problemstilling, vælge en passende metode til dets afklaring og redegøre fagligt reflekteret for de valg der er truffet.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
Deltagerne skal anskaffe Hansen & Heltoft (2011): Grammatik over det Danske Sprog, bd. I-III, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Syddansk Universitetsforlag. Som introduktion hertil bruges Lars Heltoft: Sprogets Elementer (2018), enten i færdigtrykt form (hvis det kan nås), eller i foreløbigt tryk. Derudover vil et kompendium med supplerende tekster foreligge ved kursusstart.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri skriftlig hjemmeopgave (jf. de særlige bestemmelser i studieordningen).
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0023EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30-40
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Lars Heltoft (heltoft@hum.ku.dk)
Undervisere
Lars Heltoft