HDAK0020FU DAN; Sprog og samfund: Sociolingvistikkens nye tendenser
New tendencies in sociolinguistics
Dansk
Kurset udbydes som KA-emne i forbindelse med Copenhagen Winter
School in Sociolinguistics som finder sted i uge 10. Det
intensive kursus er både for KA-studerende og internationale
phd.-studerende og her vil internationale forskere undervise i
forskellige sociolingvistiske emner. Inden det intensive kursus
køres et undervisningsforløb for KA-studerende på 4 x 3 timer. Hvis
man tilmelder sig kurset, skal man altså kunne følge både det
introducerende KA-forløb og det intensive kursus.
Det indledende undervisningsforløb indeholder en introduktion til
nyere sociolingvistik samt case-baserede diskussioner og analyser
af datatyper og metoder. Vi planlægger indholdet på kurset, så det
peger hen imod de temaer, der tages op på det intensive forløb af
de internationale forskere. I 2018 underviser Adam Jaworski (The
University of Hong Kong), Sirpa Leppänen (University of Jyväskylä)
og Erez Levon (Queen Mary University of London). Vi vil tage
udgangspunkt i større sociolingvistiske empiriske projekter udført
i de senere år på Københavns Universitet og give en indføring i
sproglig variation, sammenhænge mellem samfundsstrømninger og
lokale anvendelser af sprog, og sammenhænge mellem sprogbrug og
identifikationsprocesser.
Det indledende forløb vil klæde deltagerne på til at få et
effektivt udbytte af det intensive kursusforløb, som vil vare 5
hele dage og bestå af foredrag af internationale forskere,
præsentationer af PhD-projekter og workshops. Formålet med at
inkludere KA-studerende og PhD-studerende på samme kursus er at
opnå en synergieffekt, hvor KA-studerende får et førstehåndsindtryk
af arbejdet med empirisk baseret forskning. Det samlede forløb vil
forberede den studerende til arbejdet med hjemmeopgaven/synopsen,
som vejledes individuelt af underviserne i løbet af
foråret.
Kursusspecifikke mål
Eksaminanden kan:
- demonstrere kendskab til teorier og metoder inden for nyere sociolingvistik
- analysere en sproglig udveksling med dens variation i lyset af dens kontekst
- undersøge sproglig variation systematisk forstået på baggrund af sociale inddelinger og omverdensforståelser
- planlægge og udføre en indsamling af sproglige data
- bearbejde indsamlede data med valg af passende kvantitative og/eller kvalitative metoder
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde er:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA-ordningen, er der dog ekstern censur
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0020FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Janus Spindler Møller (janus@hum.ku.dk)
Malene Monka, Marie Maegaard
Undervisere
Malene Monka, Marie Maegaard, Janus Spindler Møller