HDAK0019FU DAN; Nordatlantiske fantaster - moderne islandsk og færøsk prosa
North Atlantic Dreamers – Modern Icelandic and Faroese Prose
Dansk
De islandske sagaer er kendt som verdenslitteratur, men moderne
islandske forfattere har også opnået berømmelse, som Halldór
Laxness, der i 1955 fik Nobelprisen for sin roman Gerpla
(1952, da. Kæmpeliv i Nord, 1955). Værket er et opgør med
det 20. århundredes totalitære ideologier, samtidig med at den er
en pastiche over en saga fra middelalderen. Den svenske Nobelkomité
understregede, at Laxness netop blev hædret for at have fornyet den
klassiske islandske fortællekunst. Sagaarven er ganske vist
klassisk og ærværdig, men kan den også være hæmmende for en
fornyelse af samtidens prosalitteratur? Moderne islandsk litteratur
har i de seneste årtier oplevet en storslået blomstring, der bl.a.
manifesterede sig på bogmessen i Frankfurt i 2011, hvor Island var
hædersgæsten. Forfattere som Einar Már Guðmundsson, modtager af
Nordisk Råds Litteraturpris 1995, og Sjón, modtager af samme pris i
2005, har demonstreret at sagaøen også kan producere moderne prosa,
som er fantasifuld og fabulerende på en helt anden måde en
sagaerne, og de har banet vej for en række yngre og nyere spændende
navne, senest bl.a. Guðrún Eva Minervudóttir. Gennem grundige
værklæsninger og forfatterskabsintroduktioner giver kurset en
indføring i de nye stemmer i islandsk litteratur og sætter dem i
teoretisk såvel som historisk perspektiv. Vi læser to af Sjóns
kortromaner (Skygge-Balder [2003] og
Månesten: Drengen der aldrig var til [2013]), samt Einar
Már Guðmundsson (Universets engle [1993]) og Guðrún Eva
Minervudóttirs (Yosoy: Skrækteatret ved verdens ende
[2005]).
Den skrevne færøske litteratur er kun omkring hundrede år
gammel, men den har fra en træg start med den første roman i 1909
udviklet sig til et varieret litterært udtryk. Kurset vil lægge et
snit fra Jørgen-Frantz Jacobsens roman Barbara 1939, over
værker af Heðin Brú (Fattigmandsære 1940) og William
Heinesen (Tårnet ved verdens ende 1976) til nyere forfattere som
Gunnar Hoydal (Stjernerne over Andes 1990) og Jóanes
Nielsen (Glansbilledsamlerne 2005). Værker fra dansk og
europæisk litteratur, der menes at have haft betydning for
udviklingen for de nordatlantiske forfattere vil blive
inddraget. Barbara er uden tvivl Færøernes bedst
kendte roman, og vi vil bl.a. se på, om titelpersonen er en
forfører eller en bedrager i kierkegaardsk forstand. Vi vil også
se, hvordan det færøske samfunds hastige forandring fra et
konservativt bondesamfund til et dynamisk fiskersamfund afspejles i
flere af de andre romaner, og hvordan døden ikke opleves som en
negation af livet, men som en uundværlig komponent.
Når vi kalder islandske og færøske forfattere nordatlantiske
fantaster, mener vi det i den bredeste betydning som i den magiske
realismes evne til at forene flere virkelighedsdimensioner, men
også som det, digtekunsten demonstrerer, når den opretter zoner af
uafgørlighed og mangetydighed, sådan som det så ofte sker i nyere
islandsk og færøsk litteratur. Kursets fokus gør det oplagt at
trække på teorier om fiktionalitet og narrativitet (bl.a. Richard
Walsh, James Phelan og Brian Richardson), men derudover må der også
sættes fokus på transtekstuelle relationer, især mellem moderne
(trykt) litteratur og traditionel (mundtlig) fortællekunst, en
dialog, der tit inddrager islandske sagaer. Det teoretiske stof vil
dertil strække sig fra Walter Benjamin over Mikhail Bakhtin og
Umberto Eco til moderne stedteori.
Kursets koordinatorer og hovedundervisere er Gottskálk Jensson og Jógvan Isakesen, lektorer ved Den Arnamagnæanske Samling (NorS).
Kursusspecifikke mål
- Præsentere og diskutere de væsentligste problemstillinger inden for moderne islandsk og færøsk prosa på en klar og nuanceret måde og med brug af litteraturhistoriske og -teoretiske begreber, teorier og metoder. I den afsluttende opgave er viden om og analytisk forståelse af et udvalg af værker og/eller gennemgående temaer indenfor området den vigtigste problemstilling. Behandlingen af disse suppleres med historisk viden og mindst ét litteraturteoretisk værktøj eller metode, dvs. ét af de øvrige hovedtemaer, kurset behandler (s.s. teorier om magisk realisme, fiktionalitet, narrativitet, moderne (trykt) litteratur vs. traditionel (mundtlig) fortællekunst, islandske sagaer, moderne stedteori),
- afgrænse, analysere og præsentere et selvvalgt emne inden for kursets område og diskutere dets interesse på en klar og vel-dokumenteret måde i overensstemmelse med litteraturvidenskabelige normer,
- vælge en passende metode til emnets teoretiske og
historiske afklaring, redegøre fagligt reflekteret for de valg der
er truffet, formulere og belyse nye problemstillinger som er
relevante for emnet selvstændigt og på litteraturteoretisk
forsvarlig vis.
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde er:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
BA-tilvalg:
2015-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen, er der dog ekstern censur
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0019FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Gottskálk Jensson (gottskalk@hum.ku.dk)
- Jógvan Isaksen (jogvan@hum.ku.dk)