HDAK0015EU DAN; Kommunikation: Kommunikation og kultur i internationale virksomheder
Communication and culture in international organizations
Dette kursus fokuserer på kommunikation og kultur i
internationale virksomheder. Kurset vil berøre spørgsmål som:
Hvordan kommunikerer professionelle og organisationer
hensigtsmæssigt i en global og international kontekst? Hvad betyder
globaliseringen for kommunikation og interaktion i den
professionelle kontekst i organisationer? Hvordan kommer kultur
helt konkret til udtryk i det daglige arbejde? Og hvad betyder sted
og rum for den senmoderne medarbejders måde at arbejde på?
Kurset vil fokusere på emner som: organisationskultur,
international business communication, virtuelle møder, virtuelle
kontorer, videndeling, team work, socialisering,
forandringskommunikation, intern branding og
kommunikationsrådgiverens rolle – alt sat i relation til
organisationer, som agerer i en globaliseret verden med særligt
fokus på de interne processer og dynamikker i organisationerne.
Kurset giver de studerende mulighed for at opøve kompetencer i at
vurdere organisationers kommunikations-setup i relation til den
globale, kulturelle, organisatoriske og mediale kontekst,
organisationen er placeret i, samt færdigheder i at analysere og
diskutere professionelles skriftlige og mundtlige interaktion.
På kurset arbejder vi med en konkret case, og den studerende vil
lære at udarbejde detaljerede analyser af empirisk materiale, der
kan tjene som baggrund for kommunikationsrådgivning. Der vil være
særligt fokus på analyser af sproglige og kropslige handlinger
baseret på videooptagelser fra møder, video-konferencer og adfærd i
åbne kontorlandskaber.
Kurset vil give deltagerne mulighed for at udvikle kompetencer til
at rådgive om hensigtsmæssig professionel interaktion, som er
tilpasset individuelle og organisatoriske opgaver, mål og
kontekster, og gøre dem i stand til at argumentere for valg
af hensigtsmæssige kommunikationskanaler – set i forhold til
individuelle og organisatoriske opgaver, mål og
rammer.
Faglige mål
Eksaminanden kan:
- redegøre for globaliseringens betydning for professionel interaktion i og omkring organisationer, herunder de interne arbejdsprocesser.
- karakterisere de væsentligste identitets- og relationsproblemstillinger som udspringer af den globale og multikulturelle kontekst, hvori moderne organisationer befinder sig.
- analysere professionel interaktion i praksis.
- argumentere for valg af kommunikationskanal ud fra de individuelle og organisatoriske opgaver, mål og rammer.
- vurdere konkrete kommunikationsvalg og -setup i relation til den globale, kulturelle og mediale kontekst.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
Studieordningen findes her.
Kurset er baseret på en grundbog i to bind: Kommunikation i internationale virksomheder samt supplerende videnskabelige artikler, der kan downloades via REX.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, 21-25 normalsider, jf. Særlige bestemmelser i studieordningen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0015EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemagruppe
- Kursuskapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Brian Lystgaard Due (bdue@hum.ku.dk)
- xtg776 xtg776 (jeanette.landgrebe@hum.ku.dk)
Undervisere
Jeanette Landgrebe, Brian Due