HDAK0009EU DAN; Danskfagets didaktik
Teaching Danish, A-level
Dansk (gymnasierettet)
Hvordan underviser man i dansk i gymnasiet? I hvert fald ikke bare som man gjorde før i tiden. Med gymnasiereformen (2017) er der kommet et forstærket fokus på didaktiske metoder og på samspillet mellem fagene. Danskfaget må forholde sig til sin rolle i gymnasiets helhed, til fagets læringsmål, til en stadig voksende stofmængde og til elevgrupper i hastig forandring. Kurset i Danskfagets didaktik skal forberede jer på den komplekse og fascinerende gymnasiale virkelighed. Vi skal arbejde med danskfaget i gymnasiet (stx og hf) ud fra en række forskellige vinkler og i både historisk og aktuelt perspektiv. Kurset er bygget op om flg. tyngdepunkter:
- Styredokumenter (fx læreplaner) for dansk (stx og hf)
- Interaktion i klasserummet
- Fagdidaktik, litteraturpædagogik
- Undervisningspraktik i gymnasiet/hf, herunder såvel undervisningsobservation som planlægning og gennemførelse af undervisningsforløb
I bliver præsenteret for relevante tekster og faglitteratur i
relation til disse emner. Et vigtigt mål er at skærpe jeres
bevidsthed om undervisningens greb og processer og om metoder til
at beskrive og reflektere over dem. Vi inddrager gymnasiefagets tre
hovedområder (litteratur, sprog og medier) og diskuterer løbende
hvordan man bedst muligt kan integrere dem i undervisningen.
Hvordan arbejder man fx seriøst med undervisning i skriftlighed
eller i litterær forståelse? Hvordan gør man elever til subjekter i
undervisningen og giver dem samtidig et ”taxonomisk løft”? Det skal
I levere forslag til. Der vil således også blive rig lejlighed til
at genoverveje danskfagets typiske greb og begreber, når vi skal
analysere konkrete teksters liv i
undervisningsforløbene.
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan være:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
Et særtræk ved kurset er praktikelementet: I møder en udfordrende virkelighed, når I underviser på gymnasier med en lærer som vejleder. Erfaringerne gennemdrøftes på holdet og kan danne grundlag for eksamen i form af en fri skriftlig hjemmeopgave med danskdidaktiske overvejelser i tilknytning til det afprøvede undervisningsforløb.
Kurset udbydes også i foråret 2019.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Fri skriftlig hjemmeopgave (jf. særlige bestemmelser i studieordningen).
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0009EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Kun for studerende ved Åbent Universitet:
Læs mere om pris her
Læs mere om tilmelding her- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Østergaard (aoest@hum.ku.dk)
Undervisere
Anders Østergaard