HDAB0007FU DAN; Valgfag 3: Litterær modernitet i Norden og Europa 1860-1930
Literary Modernity in Scandinavia and Europe 1860-1930
Efter postmodernismens udmatning har der på det seneste vist sig
en tilbagevendende og stigende interesse for modernitet og
modernisme. Der tales ofte om en klassisk modernisme eller
højmodernismen, som dateres til de første tre årtier af det 20.
århundrede, med rødder tilbage til den franske lyrik fra ca. 1860
og fremefter. I denne periode foregår der, i mange lande og i mange
kunstarter og -genrer, en bevidst eksperimenteren med nye former,
der skal bringe en ny virkelighed til orde og billede.
I dette kursus skal vi undersøge omvæltningen af traditionelle
former i modernismen og avantgardebevægelserne i tidens danske og
internationalelitteratur igennem læsninger af en række hovedværker
i tiden. Vi skal læse bl.a. Sophus Claussen, Johs. V. Jensen, Tom
Kristensen, Broby-Johansen, Momberg, Södergran, Trakl, Rilke, Joyce
og Kafka samt de amerikanske eksilforfattere Eliot, Pound og
Hemingway. Vi skal også læse de internationalt afgørende franske
lyrikere fra det 19. århundrede, Baudelaire, Rimbaud og Mallarmé,
samt gøre en idehistorisk afstikker til Nietzsche, ifølge Claussen
"[min] tids Filosof". Et af målene for kurset er at
bringe indsigt i forholdet mellem den internationale modernisme og
det danske og nordiske ”moderne gennembrud” omkring 1870, så vi
begynder i det 19. århundrede, med skandinaviske moderne
gennembrydere som Kierkegaard, J.P. Jacobsen, Ibsen, Hamsun og
Strindberg.
Der er mange bud på definitionen af modernistisk kunst, men en
mulighed er at betragte den som en række forsøg på æstetisk
artikulering af fænomener som fragmentering, absurditet, chok,
fremmedgørelse og sammenbrud. I hvert fald er tiden præget af
kriser – i kunst, sprog, religion, køns- og familiemønstre og i
forståelsen af subjektet. I værklæsningerne skal vi diskutere de
enkelte forfatteres forhold til traditioner og brud, både retorisk
og tematisk.
Kursusspecifikke mål
Eksaminanden kan:
- fortolke centrale værker i nordisk og europæisk modernisme 1860-1930
- præsentere og diskutere vigtige positioner i diskussionen om modernisme
- demonstrere kendskab til centrale forfatterskabers placering i dansk og international litteraturhistorie 1860-1930
- analysere epik, lyrik og dramatik i relation til retoriske og tematiske forskelle mellem traditionelle og moderne værker
- reflektere over forholdet mellem det (nordiske) moderne gennembrud og (international) modernisme
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde er:
Bacheloruddannelser:
2012-ordningen
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 118,5
- Holdundervisning
- 84
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Fri skriftlig hjemmeopgave
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAB0007FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jan Rosiek (rosiek@hum.ku.dk)
Undervisere
Jan Rosiek