HDAB0006FU DAN; Valgfag 2: De store danske romaner
Significant Danish Novels
Dansk
Ifølge Klaus Rifbjerg findes der i Helvede en særlig ubehagelig
afdeling for dem, der siger, de har læst Dantes Guddommelige
Komedie uden, at de rent faktisk har læst den. På samme måde
er der mange, der påstår, at de har læst hele James Joyces
Ulysses, selv om det vist bare drejede sig om et par
uddrag. I dansk litteratur har vi en hel stribe romaner, som altid
bliver nævnt, men som mange stadig har til gode. Kurset vil råde
bod på denne mangel ved at tilbyde deltagerne gennemgang og
diskussion og litteraturhistorisk perspektivering af en række
danske romaner, som er ”store” i den forstand, at de har vist sig
betydningsfulde, selv om de så ikke alle er kæmpestore rent
omfangsmæssigt.
På kurset kommer vi i hvert fald til at læse:
- J.P. Jacobsen: Niels Lyhne (1880)
- Henrik Pontoppidan: Lykke-Per (1898-1904)
- Harald Kidde: Helten (1912)
- Tove Ditlevsen: Barndommens Gade (1943)
- Svend Åge Madsen: Tugt og utugt i mellemtiden (1976)
Et sjette værk, ældre eller nyere, vil blive valgt i samråd med
deltagerne en af de første kursusgange.
Programmet vil være tæt, men ikke så presset, at vi behøver
forhaste os under gennemgangen. Tværtimod giver vi os tid til at
behandle værkerne bredt, dvs. med henblik på fortællerforhold,
komposition, tematik, stil og symbolik. Desuden inddrages dele af
romanernes senere receptionshistorie gennem eksempler på, hvordan
de er blevet læst og fortolket, og hvilken placering man har
tildelt dem i danske litteraturhistorier.
Kursusspecifikke mål
Eksaminanden kan:
- redegøre for de væsentligste teorier om romanen som genre og anvende dem på konkrete danske eksempler
- karakterisere og analysere centrale danske romaner med hensyn til fortælleforhold, komposition, tematik og billedsprog
- fremanalysere og drøfte de læste romaners tilværelsestolkning og menneskesyn
- perspektivere de læste romaner til de respektive forfatterskaber
- diskutere de læste romaners litteraturhistoriske placering
- redegøre for de læste romaners receptions- og tolkningshistorie og selvstændigt diskutere dele af denne i form af udvalgte artikler, forfatterskabsmonografier og/eller kapitler i litteraturhistorier
- fremlægge og diskutere egne tekstanalytiske iagttagelser og litteraturhistoriske overvejelser og drøfte deres mulige pædagogiske anvendelse i ungdomsuddannelsernes danskfag
- gøre sig overvejelser om formidling af romaner til et bredt publikum gennem foredrag, radio, tv og websites
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde er:
Bacheloruddannelser:
2012-ordningen
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 118,5
- Holdundervisning
- 84
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave (prøven vil give den studerende mulighed for enten at gå i dybden analytisk eller behandle et værks skæbne i dets eftertid; men der kan også tænkes en kombination, sådan at opgaven bliver både analytisk og historisk)
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Fri skriftlig hjemmeopgave
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAB0006FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Erik Skyum-Nielsen (esn@hum.ku.dk)
Undervisere
Erik Skyum-Nielsen