HDAB0002FU DAN; Medieanalyse 2
Media Analysis 2
Dansk
OBS: Da der træder en ny studieordning for
bacheloruddannelsen i Dansk i kraft pr. 1.9.2019, er foråret 2019
sidste gang, kurset Medieanalyse 2 udbydes.
Fællesforelæsning F19:
13. februar Tværmedialitet (Helle Kannik Haastrup)
- Haastrup, H.K. (2018): “Den tværmediale serialitet: Fra kriseramte superhelte til tankefulde androider”. In Passage, nr. 79. (kommer snarest i pdf via mail og jeg melder den til copydan til fællesforelæsning)
- Henry Jenkins:
http://henryjenkins.org/blog/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html
+
http://henryjenkins.org/blog/2009/12/revenge_of_the_origami_unicorn.html
27. februar Smag og afsmag - medier og segmenter (Palle Schantz Lauridsen)
- Gripsrud, Jostein (2010): ”Forskelle: Sociale skel, livsstil og
smag” in Mediekultur, mediesamfund (Hans Reitzels Forlag, 2.
udgave). Absalon
13. marts Public service og offentlighed (Palle Schantz Lauridsen)
- Lauridsen, P.S. (2015): ”Tv – fra broadcasting til streaming” i Lauridsen, P.S. & E. Svendsen Medieanalyse, København: Samfundslitteratur.
- Habermas, J. (2012): “§18 - Fra det kulturræsonnerende publikum
til det kulturkonsumerende publikum”, I: Habermas, J. Borgerlig
offentlighed. København. Informations Forlag
27. marts Den personlige mediefortælling (Helle Kannik Haastrup)
- Helle Kannik Haastrup (2018): Kapitel 16: Celebrityteori In.
Medieteori (Lauridsen & Svendsen red.).
Samfundslitteratur
10. april Medier som miljø: Medium Theory og Medieøkologi (Mogens Olesen)
- McLuhan, Marshall (1964), Mennesket og Medierne (U.M.), kap. 1, ”Mediet er budskabet” (s. 17-36)
- Olesen, Mogens (2018), ”Medier som miljø: Medium Theory og
Medieøkologi”, kap. 4 fra Lauridsen & Svendsen
(red.) Medieteori, Samfundslitteratur.
8. maj Medier, forbrug og hedonisme - hvem er forbrugeren? Et diakront blik på metaforer for forbrugeren og forbrug i et oplevelses- og nydelsesmæssigt perspektiv.(Kasper Bering Liisberg)
- Per Østergaard & Christian Jantzen (2000). Shifting perspectives in consumer research: From buyer behaviour to consumption studies. In: Suzanne Beckmann & Richard Elliott (Eds.), Interpretive Consumer Research. (s. 9 - 24). Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
- Christian Jantzen, Tove Arendt Rasmussen & Mikael Vetner (2006). Bag om dillen. Oplevelsesøkonomiens aktive forbruger. In: Christian Jantzen & Jens F. Jensen (Eds.), Oplevelser: Koblinger og transformationer. (s. 145-156). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
- Christian Jantzen & Per Østergaard (2007). NYD DET! NYD
DET! Den moderne hedonisme og dens mentalitetshistoriske
forudsætninger. In: Christian Jantzen & Tove Arendt Rasmussen
(Eds.), Oplevelsesøkonomi: Vinkler på forbrug. (s. 83 - 114).
Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
22. maj Sociale medier og privacy (Louise Yung Nielsen)
- danah boyd (2014): It's Complicated. The Social Lives of
Networked Teens, Yale University
Press (Chapter 2: ”Privacy: Why do youth share so publicly”)
plus evt. en ekstra tekst
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde er:
Bacheloruddannelser:
2012-ordningen
Studievejledningen overtager et par enkelte forelæsningsgange.
OBS: Deltagelse i studieteknik er obligatorisk.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 59
- Forelæsninger
- 14
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 105
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringBunden skriftlig hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Bunden skriftlig hjemmeopgave
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAB0002FU
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Kasper Bering Liisberg (kbl@hum.ku.dk)
- Kristina Lykke Hansen (pzx150@hum.ku.dk)