HAUK0006EU AUD; Fordybelseskursus C: Høreapparatstilpasning
Hearing aid adjustment
Audiologopædi
Alle fabrikanter af høreapparater har deres egen software til at indstille deres høreapparater med. Softwaren giver en startindstilling ud fra et tilpasningsrationale baseret på høretab, alder, køn og andre faktorer, som fabrikanten ser som relevante. Disse indstillinger er alle baseret på beregnede gennemsnit. Men hvad nu, hvis brugeren ikke er tilfreds? Hvordan skal man spørge ind til problemet? Hvilke indstillingerne skal man ændre på?
Undervisningen vil være case-baseret, og der vil blive inviteret høreapparatsbrugere i det omfang, det giver mening og er muligt. Undervisningen vil være en blanding af oplæg, diskussioner/refleksioner og praktiske øvelser. De studerende forventes af deltage aktivt i undervisningen.
Litteraturen vil være teori relateret til de forskellige høreproblemer brugt i de forskellige cases, og hvad der kan findes om tilpasninger og justeringer.
Faglige mål
Eksaminanden lærer:
at spørge ind til klientens positive oplevelser samt gener/problemer med høreapparaterne, så de rigtige oplysninger opnås
om tilpasning af særlige høretab, lydoverfølsomhed, tinnitus eller lign.
om de mest almindelige problemer, høreapparatsbrugere kommer tilbage med, og hvordan man afhjælper dem
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Audiologopædi:
Kandidatuddannelser:
2008-ordningen
BA-tilvalg:
2007-ordningen
Litteratureksempler:
- Stach, A. B. (2010). Clinical Audiology. An Introduction (2 udg.). New York: Delmar
- Dillon, H. (2001). Hearing Aids. Stuttgart: Thieme
- Jenstad, L. M., Van Tasell, D. J., & Ewert, C. (2003). Hearing Aid Troubleshooting Based on Patients’ Descriptions. Journal of the American Academy of Audiology, vol. 14, number 7
- Kochkin, S. (2000). Marketrak V: “Why my hearing aids are in the drawer”: The consumers’ perspective. The Hearing Journal, vol. 53, no. 2
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 73
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 105
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering3-dages bunden hjemmeopgave under forudsætning af aktive undervisningsdeltagelse.
Den aktive undervisningsdeltagelse består af deltagelse i mindst 75% af den udbudte undervisning (jf. særlige bestemmelser i studieordningen ved ikke ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse). - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
3-dages bunden hjemmeopgave under forudsætning af aktive undervisningsdeltagelse (jf. særlige bestemmelser i studieordningen ved ikke ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse).
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUK0006EU
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemagruppe
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Mette Brændgaard (sxb128@hum.ku.dk)
Undervisere
Mette Brændgaard