HAUK0004FU AUD; AFLYST Fordybelseskursus B: Sprog og kommunikation hos børn med autisme
Language and communication in children with autism
Audiologopædi
Gruppen af børn med autisme spænder fra børn uden verbalt sprog
til børn med alderssvarende sprog. Pragmatiske vanskeligheder
optræder hos alle, men mange har desuden semantiske, grammatiske og
fonologiske vanskeligheder. Børnenes funktionsniveau og
udviklingsmuligheder er tæt sammenhængende med det sproglige
niveau, og samtidig viser effektforskningen, at de mest markante
resultater af autismeintervention kan opnås inden for det sproglige
område. Derfor henvises børn med autisme typisk til talepædagog – i
al fald i fx USA. Sådan er det imidlertid ikke i Danmark, men den
tradition er der god grund til at lave om på.
Det primære formålet med kurset er, at deltagerne opnår indgående
kendskab til de sproglige og kommunikative vanskeligheder, der
optræder hos børn med autisme. Derudover vil de studerende stifte
bekendtskab med de vigtigste autismerettede logopædiske
interventioner og udredningsinstrumenter.
Faglige mål
Finder i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan
være:
Kandidatuddannelser:
2008-ordningen
BA-tilvalg:
2007-ordningen
Alle studieordningerne findes her.
- Brynskov, C. (2010). Sprog hos børn med autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 59, 21-23.
- Brynskov, C. (2014a). Intervention rettet mod sproget hos børn med autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 72, 15-17.
- Brynskov, C. (2014b). Introduktion til autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 72, 5-6.
- Brynskov, C. (2015). Early Start Denver Model – intervention for de helt små børn med autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 75, 8-10.
- Kim, S. H., Paul, R., Tager-Flusberg, H., & Lord, C. (2014). Language and Communication in Autism. In F. R. Volkmar, R. Paul, S. J. Rogers, & K. A. Pelphrey (Eds.), Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders, Fourth Edition (pp. 230-262). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
- Paul, R. (2008). Interventions to improve communication in autism. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 17(4), 835-856.
- Salomone, E., Beranová, Š., Bonnet-Brilhault, F., Lauritsen, M. B., Budisteanu, M., Buitelaar, J., . . . Freitag, C. (2015). Use of early intervention for young children with autism spectrum disorder across Europe. Autism,20(2) 233–249.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 73
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 105
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUK0004FU
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Cecilia Brynskov (brynskov@hum.ku.dk)
Undervisere
Cecilia Brynskov