ASTK18223U SOMMER19: Dansk forsvarspolitik og strategiske studier
SUMMER19: Danish Defence Policy and Strategic Studies
Master students: 7.5 ECTS
Bachelor students: 10 ECTS
Kurset løber fra d. 12.-22. august 2019. Skema følger.
Sommerskolen giver de studerende den nyeste viden om dansk forsvarspolitik og mulighed for at fordybe sig i både klassisk og nyere strategisk teori. De studerende får empirisk indsigt i dansk forsvars- og sikkerhedspolitik og udviklingen heri efter den kolde krig samt kendskab til centrale sikkerhedspolitiske institutioner og organisationer i både Danmark og internationalt.
Sommerskolen giver ligeledes viden om strategisk tænkning, og herunder øvelser i at udarbejde strategiske analyser og altså til at omsætte formel viden i en praktisk sammenhæng.
Sommerskolen gennemføres som praksisorienteret undervisning, der sigter på at engagere de studerende i konkrete forsvarspolitiske analyser inden for disse områder:
• Strategiske studier som redskab til at analysere forsvarspolitik
• Det militære instruments anvendelsesmuligheder og begrænsninger
• Det forsvarspolitiske niveau og styringen af det militære instrument
Viden:
- Redegøre for særlige karakteristika ved forsvarspolitik som politikområde
- Diskutere samspillet mellem folkestyret og forsvaret
Færdigheder:
- Analysere det forsvarspolitiske niveau og styringen af det militære instrument
- Vurdere dansk forsvars anvendelsesmuligheder og begrænsninger
Kompetencer:
- Overskue Danmarks forsvarspolitiske valgmuligheder i balancen mellem nationale interesser og internationale udfordringer.
Fuldstændig litteraturliste vil blive tilgængelig på Absalon i forbindelse med optagelse på sommerskolen. Uddrag af nedenstående vil indgå i litteraturlisten.
Breitenbauch, Henrik (2015). Uendelig krig? Danmark, samtænkning og stabilisering af globale konflikter. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag. 181 sider.
Clausewitz, Carl von (2010). Om krig. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 104 sider.
Kristensen, Kristian Søby: Danmark i krig. København: DJØF’s Forlag, 2013.
Cohen, Eliot (2003). Supreme Command: Soldiers, Statesmen, and Leadership in Wartime. New York: Simon and Schuster. Kapitel 1, 6, 7.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering3-dags bunden hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK18223U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- Kurset løber fra d. 12.-22. august 2019. Skema følger.
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- .
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Henrik Ø. Breitenbauch (hob@ifs.ku.dk)