ASTB05020U Bachelorprojekt
Bachelor Thesis
OBS: Sidste undervisnings- og eksamensudbud
Undervisningen bliver udbudt sidste gang på forårssemestret 2019.
Studerende der ikke har deltaget i undervisningen efter
forårssemestret 2019 skal søge om dispensation til at blive
overflyttet til 2017-studieordningen for bacheloruddannelsen i
Statskundskab. Se mere herom nedenfor under
"Bemærkninger".
Bachelorprojektet indebærer, at den studerende under anvendelse af fagets teorier og metoder udarbejder en opgave, der analyserer en selvvalgt problemstilling, som retter sig mod konkrete samfundsforhold. Bachelorprojektet skal have et politologisk sigte.
Bachelorprojektet giver den studerende færdighed i:
• at formulere, afgrænse og operationalisere et analytisk problem i
forbindelse med konkrete samfundsforhold
• at udvælge, diskutere og anvende relevante metodiske tilgange til
analysen samt at udvælge, afgrænse, indsamle og bearbejde primært
eller sekundært empirisk materiale af relevans for analysen
• at analysere empirisk materiale med henblik på besvarelse af
problemstillingen
• at dokumentere analysen og diskutere dens styrker og svagheder
• at udvælge, diskutere og anvende relevante teoretiske begreber og
begrebsbygninger i forbindelse med analysen samt at koble empirisk
analyse med teoretisk indsigt og perspektiv
• skriftlig fremstilling af analysen, med logisk struktur og
sproglig klarhed
• at give konstruktiv feedback og læse andres arbejde på de
relevante præmisser, samt selv at modtage og anvende konstruktiv
feedback af eget arbejde.
Litteraturen udgør 1200-1800 sider og fastlægges efter aftale mellem studerende og underviser. Det er som eneste undtagelse fra de generelle regler for eksamensopgivelser på bacheloruddannelsen tilladt at opgive litteratur, som har været anvendt ved andre eksamener på bacheloruddannelsen.
Undervisningen foregår som holdundervisning og bygger på fremlæggelser, vejledning og opponering af de studerendes oplæg til bachelorprojekt. I undervisningen inddrages metodiske overvejelser i forbindelse med en forskningsproces systematisk.
Undervisningen bliver udbudt sidste gang på forårssemestret 2019. Studerende der ikke har deltaget i undervisningen efter forårssemestret 2019 skal søge om dispensation til at blive overflyttet til 2017-studieordningen for bacheloruddannelsen i Statskundskab.
De tre sidste muligheder for at gå til eksamen i Bachelorprojekt (20 ECTS) er:
- Ordinær eksamen til sommerterminen 2019
- Syge- og reeksamen til sommerterminen 2019
- Ordinær eksamen til vinterterminen 2019/20
Eksamen følger denne studieordnings krav.
Studerende der ikke har bestået kurset efter sidste eksamensudbud skal søge om dispensation til at blive overflyttet til 2017-studieordningen for bacheloruddannelsen i Statskundskab.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Projektarbejde
- 494
- I alt
- 550
Forårssemester:
1. Undervisningstilmelding i perioden 15. november til 1.
december på Selvbetjening på KUnet.
2. Tilmelding med emnebeskrivelse via kursussiden:
2300-F19;Bachelorprojekt i Absalon senest den 15.
januar kl. 10.00
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFaget afsluttes med aflevering af et bachelorprojekt, der bedømmes med karakter og med ekstern censur.
Omfanget af bachelorprojektet må ikke overstige:
- For én studerende: 72.000 typeenheder (30 normalsider)
- For to studerende: 120.000 typeenheder (50 normalsider)
- For tre studerende: 156.000 typeenheder (65 normalsider)
Se afsnit 4.5 i Rammestudieordningen for mere information om formkrav til skriftlige opgaver samt en oversigt over, hvad der indgår i optællingen af antal typeenheder. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives, når bacheloropgaven på fremragende vis,
dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler, lever op til følgende
krav.
• Opgaven behandler selvstændigt og kritisk et selvvalgt problem,
der vedrører konkrete samfundsforhold som har politologisk
relevans.
• Der er sammenhæng i opgaven, dvs.:
- opgaven styres af behandlingen af et klart afgrænset og
formuleret analytisk problem, og der er konsistens mellem
problemformulering, problembehandling og konklusion;
- problemformuleringen er styrende for og begrunder metodevalg,
valg af kilder, teoretiske valg og refleksioner samt analyse;
- opgavens delelementer og argumenter er relevante, nødvendige og
tilstrækkelige for behandlingen af problemformuleringen;
- der er sammenhæng mellem teoretiske refleksioner og empirisk
analyse, eksempelvis sådan, at de valgte teoretiske elementer
finder anvendelse i analysen, reflekteres i analysen, eller omvendt
reflekterer/ perspektiverer analysen;
- det formulerede problem besvares i opgaven.
• Opgaven bygger på selvstændig empirisk analyse baseret på primær-
og/eller sekundærkilder,
• Der indgår selvstændig anvendelse af teori/ teoretisk refleksion/
teoretisk perspektivering
• Opgaven rummer en redegørelse og begrundelse for samt diskussion
af den metodiske tilgang, og anvendelsen af empiriske og teoretiske
kilder er tillige kritisk-refleksiv, dvs.:
- Opgaven udviser kildekritisk opmærksomhed i forhold til anvendt
empirisk materiale
- Opgaven demonstrerer kritisk metodebevidsthed i forhold til
indsamling, oparbejdning og analyse af empirisk materiale, og
- Opgaven udviser en kritisk-refleksiv tilgang til og anvendelse af
teoretiske kilder.
• Alle væsentlige valg er begrundede.
• Alle nøglebegreber er defineret og diskuteret.
• Alle væsentlige påstande er dokumenterede og/eller argumenterede.
Karakteren 7 gives, når opgaven lever op til målkravene, men
indeholder en del mangler og/eller udviser en mindre grad af
selvstændighed i analysen.
Karakteren 02 gives, hvor opgaven lever minimalt op til
mål-kravene, men er præget af uselvstændigt og/eller overfladisk
gennemført analyse og/eller ukritisk og/eller referatpræget
anvendelse af teoretiske og/eller empiriske kilder.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTB05020U
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- .
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Hanne Nexø Jensen (HNJ@ifs.ku.dk)