ASOK15802U Projektledelse i organisationer
Project management in organizations
BA/KA Valgfag
Fagpakke (KA 2015):
Viden, organisation og politik
Kursets indhold er søgt bygget op omkring en praktisk og
caseorienteret tilgang til projektledelsesredskaber og
projektdiscipliner.
Indholdet på seminaret vil berøre:
• Redegørelse for feltet hovedemner, samt begrebet projektledelse og dets betydning for organisationer.
• Anvendelse samt diskussion af forskellige metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter
• Konkrete redskaber til systematisk at planlægge, strukturere, budgetlægge, tidsestimere, dokumentere, ressourceallokere, og evaluere projektindsatser samt større events og kampagner.
• Herunder: Praktisk brug af bl.a. Gantt chart, WBS (Work Breakdown Structure), Business cases.
• Gennemgå og diskutere faser i et projektforløb
• Diskussion af betydningen af god (projekt)ledelse
• Diskussion af (teori og praksis) Management vs. ledelse
• Anvende og kombinere viden om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt
• Organisations- og arbejdspsykologi (herunder coaching)
• Teams: Teamroller, teamdynamik og ledelse af teams
Undervisningsformen vil have fokus på at arbejde praktisk med stoffet. Der vil være mange øvelser, cases og rollespil. Derudover vil undervisningen såvel som forberedelse foregå meget i team-struktur. Den pædagogiske tilgang vil læne sig op af strukturer fra Cooperative Learning samt Accelerated Learning.
Undervisningen vil således tilrettelægges med en kombination af teori og praksis. Der vil være oplæg fra samt diskussion med underviseren. Under denne del vil seminaret indeholde præsentation og diskussion af litteratur og metoder indenfor området.
Der vil være studenteroplæg. De studerende vil arbejde i teams
med konkrete cases og præsentere løsninger herpå (studenteroplæg)
og perspektivere i forhold til udvalgt litteratur. Udvalget af
cases vil ydermere reflektere ”projektlederens hovedudfordringer”
særligt set i rammerne af organisationer.
Derudover vil casene sætte fokus på de grundlæggende projektdiscipliner. Konkrete case-udfordringer bliver indsamlet i samarbejde med ”virkelige” organisationer. Det tilstræbes at der vil være oplæg/deltagelse af eksterne aktører.
Faget er relevant for studerende, der ønsker at:
• Tilegne sig relevant teori og metode til at kunne styre og
lede projekter i rammerne af organisationer
• Opnå praktisk erfaring med: Projekttyper- og modeller,
planlægning, projektfaser, work-flow-management, budgetlægning,
ressourceallokering, team-ledelse, dokumentation, evaluering og
opfølgning. • I praksis at arbejde med konkrete projekter/cases. De
studerende arbejder i teams
• Introduceres til projektlederrollen: herunder: Hvad er god
ledelse, Ledelsesformer, ” Manager vs. Leder”
• Introduceres til elementer fra organisationspsykologien og
management teori.
Der lægges vægt på at deltagerne får en anvendelsesorienteret tilgang til arbejdet med ledelse af projekter. Endvidere lægges vægt på at styrke færdigheder inden for præsentationsteknik, strukturering af projektforløb.
På denne baggrund ruster seminaret den studerende til at indgå i jobfunktioner som indbefatter projektarbejder, arbejde i teams og ikke mindst ledelse af netop projekter og teams. Derudover sigter seminaret på at gøre øvrige faglige kompetencer tilegnet på studiet anvendelige i rammerne af dominerende arbejdsformer i det private og i organisationer.
Viden:
• Redegøre for hovedemner indenfor Projektledelse, herunder (projektstyring, planlægning, præsentation, mødeledelse, teamsammensætning og coaching).
• Redegøre for projektledelsens betydning for organisationer i forskellige organisationstyper
• Forklare og diskutere over hvorledes teams, teamroller, teamdynamik bidrager til gennemførelse af projekter med flere personer involveret
Færdigheder:
• Anvende, diskutere, analysere forskellige (konkrete) metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter.
• Formidle og præsentere løsninger på konkrete projekter/cases
• Diskutere betydningen af- samt aspekter ved Projektledelse
• Diskutere af betydningen af god (projekt)ledelse
• Perspektivere mellem teori og praktis i forhold til projektledelse
• Debattere forskelle mellem management vs. ledelse
Kompetencer:
• Omsætte og kombinere viden og teori om organisationers struktur, kultur og processer til at håndtere, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt.
• Overføre teori og emner fra Organisations- og arbejdspsykologien (herunder coaching) til at skabe bedre forståelse for projektarbejde og projektledelse.
• Koordinere samarbejde i rammerne af teams for at sikre optimalt udbytte af projektprocesser og projektforløb
• Styre forskellige projektopgaver effektivt og set i relation til potentielle projekters specifikke mål.
• Stå i spidsen for særskilte projekter projekter (internt og eksternt af privat såvel som offentlig organisation)
• Evaluere særskilte projektdele/indsatsers effekt i at opnåe opstillede mål
Lindegaard & Ryding Olsson: Power i projekter og portefølje, Jurist & Økonom forlag 2005
Graversen et al: Arbejdslivets psykologi, Hans Reitzels Forlag, 2004
Mikkelsen, H & Riis, J.O. Grundbog i Projektledelse
Kelley, T. The Art of Innovation
Dweck, Carol. Mindset, Balantine Books, 2008
Briggs Myers, I. & Myers P. B. Gifts Fiffering, Understanding Personality Type,1995
Allen, David, Getting Things Done. Penguin Books. 2003
Mintzberg, H.: Managing, Prentice Hall 2009
Starr, J. The Coaching Manual, Prentice Hall business, 2011
West, M. Effective Teamwork, Excel books, 2010
Søholm, T. M. et al Teambaserede Organisationer I praksis, Dansk Psykologisk Forlag, 2005
Kotter, J.P. Leading Change, Harvard Business Review Press, 1996
E. Schein: Organisationskultur og ledelse, Valmuen, 1994
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 10
- Holdundervisning
- 28
- Projektarbejde
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 100
- Øvelser
- 40
- I alt
- 206
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj–1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november - 1.
december.
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (Meritstuderende
dog kun pr. 1. juni)
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende:
klik her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Kursusdeltagelse"Aktiv Deltagelse" betyder, at den studerende skal deltage i minimum 2 gruppe/individuelle oplæg, samt aflevere en projektplan (ca. 10 normalsider) til slut. Herudover forventes mødepligt der kan retfærdiggøre, at man har været aktivt deltagende kurset igennem (her regnes med minimum 85 %).
- Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på enten BA 2016 studieordningen eller KA 2015 studieordningen for at kunne tage denne ekamen.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen.
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK15802U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink.
- Kursuskapacitet
- Vejl. 60 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Henrik Christian Højstrøm (henrik.christian.hojstrom@soc.ku.dk)
Undervisere
Henrik Christian Højstrøm, e-mail: henrik.christian.hojstrom@ifs.ku.dk