ASOB16004U Elementære samfundsvidenskabelige metoder I
Basic Methodology of Social Sciences I
Obligatorisk 1. semester kursus på sociologi.
Faget omfatter en generel indføring i kvantitative
samfundsvidenskabelige metoder med særligt fokus på surveyet.
Formålet med undervisningen er, at den studerende tilegner sig
indsigt i og praktisk erfaring med metodologiske grundbegreber og
de forskellige faser i en surveyundersøgelse fra problemformulering
til afrapportering.
Faget indeholder et særskilt modul, hvor den studerende får
indføring i brugen af software til statistisk
analyse.
VIDEN:
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Redegøre for centrale begreber i surveylitteraturen
- Beskrive fordele og ulemper ved forskellige dataindsamlingsmetoder. Redegøre for styrker og svagheder ved besøgsinterviewet med inddragelse af egne erfaringer med det anvendte spørgeskema
- Eksplicitere egne forudsætninger for problemformulering og begrebsdannelse og reflektere kritisk over disse
- Forstå grundlæggende undersøgelses- og stikprøvedesign
- Klassificere variable efter deres forskellige måleniveauer og forklare, hvilke deskriptive mål, der er relevante for hvilke måleniveauer (gennemsnit, median, modus osv)
- Skelne mellem teoretiske og empiriske hypoteser
- Reflektere over de generelle pointer i metodelitteraturen fra pensum i forhold til egne indhøstede erfaringer med empiriindsamling og analyse
- Forklare logikken bag en bortfaldsanalyse og centrale begreber som repræsentativitet, population, stikprøve, analyseudvalg
- Redegøre for etiske overvejelser i forbindelse med surveyundersøgelser
FÆRDIGHEDER:
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Begrunde valg af undersøgelsesemne med henvisning til samfundsmæssig aktualitet og/eller sociologiske vidensbehov
- Formulere og begrunde en enkel problemformulering, der lægger op til undersøgelse ved hjælp af surveymetode
- Identificere og afgrænse relevante sociologiske begreber samt opstille simple modeller og hypoteser over sammenhænge mellem disse
- Formulere teoretiske og empiriske hypoteser og begrunde disse med henvisning til eksplicitte antagelser om sammenhænge i den sociale virkelighed
- Formulere surveyspørgsmål, der operationaliserer de teoretiske begreber til empiriske variable og argumentere for valget af empiriske dimensioner i operationaliseringsprocessen
- Gennemføre test af egne spørgsmål og revidere dem på baggrund heraf
- Vurdere validitet og reliabilitet af egne spørgsmål i lyset af analysen af de indsamlede data
- Klargøre data til analyse samt gennemføre simple univariate, bivariate og multivariate analyser ved hjælp af statistikprogram
- Gennemføre en bortfaaldsanalyse af analyseudvalgets repræsentativitet ved hjælp af kendte variable
- Diskutere og perspektivere analyseresultater undersøgelsesresultater ift. problemformulering, forforståelse og teoretiske hypoteser; påpege perspektiver og begrænsninger i analysens resultater
- Diskutere styrker og begrænsninger ved surveymetoden i lyset af egne erfaringer
- Afrapportere undersøgelsens forløb og resultater som et samlet hele. Herunder formidle centrale resultater i form af tabeller og grafer
KOMPETENCER:
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne tilrettelægge og gennemføre en surveyundersøgelse fra problemformulering til afrapportering, herunder genenmføre simple analyser af data ved hjælp af relevant software
- Anvende metodelitteraturen aktivt til at argumentere for de trufne valg undervejs og reflektere kritisk over deres konsekvenser
- Formidle undersøgelsens resultater skriftligt og mundtligt ved hjælp af tabeller og grafer
- Inddrage etiske overvejelser i tilrettelæggelsen af undersøgelse og analyse
Grundbog: Frederiksen, Morten, Peter Gundelach og Rikke S. Nielsen 2017. Survey. Design, stikprøve, spørgeskema, analyse. København: Hans Reitzel.
Kompendium (kan købes ved semesterstart hos Academic Books på CSS)
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 50
- Forelæsninger
- 84
- Praktiske øvelser
- 27
- Undervisningsforberedelse
- 45
- I alt
- 206
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseFor at bestå "Aktiv deltagelse" skal man deltage i øvelsestimer og udarbejde obligatorisk opgave
- Krav til indstilling til eksamen
Studerende på sociologi skal være indskrevet på BA-studieordningen af 2016 for at kunne følge dette kursus
Meritstuderende på bachelor niveau
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen.
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOB16004U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- Vejl. 120 personer (6 øvelseshold)
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jonas Toubøl (jt@soc.ku.dk)
Undervisere
Undervisere:
Jonas Toubøl, e-mail: jt@soc.ku.dk