ASOA15054U Strategisk Faglig Formidling
Strategic Communication
BA/KA Valgfag
Fagpakke KA (2015):
Velfærd, ulighed og mobilitet/Welfare, inequality and mobility
Viden, organisation og politik/Knowledge, organisation and politics
Kultur, livsstil og hverdagsliv/Culture, lifestyle and everyday
life
Formidling er en højt skattet kompetence på det danske arbejdsmarked. 96 % af arbejdsgiverne siger, at gode kommunikationsevner er ”vigtige” eller ”meget vigtige,” når de skal ansætte nye medarbejdere. Man skal lede længe for at finde et akademisk jobopslag, der ikke efterspørger ”gode formidlingsevner”.
God formidling har eksisteret så længe som mennesket. Det grundlæggende håndværk er det samme.
Samtidig er konteksten for kommunikationen i dag vigtigere end nogensinde. Nye medier og medielogikker spiller en enorm rolle for, hvordan vi kommunikerer, til hvem og hvorfor.
Kursets formål er at klæde dig på til de kommunikative udfordringer, du med sikkerhed kommer til at stå overfor i dit arbejdsliv. Vi kommer rundt om det meste; fra bred formidling af kompliceret faglig viden til noget så – tilsyneladende - simpelt som at skrive en mail.
Kurset vil som indledning se nærmere på mediernes rolle i samspillet med det politiske system i særdeleshed og samfundet i almindelighed. Vi skal se på, hvad mediernes logik betyder, når man som akademisk uddannet er ansat i en virksomhed eller i en politisk styret offentlig organisation.
Videre skal vi arbejde med:
- Nyhedskriterier og hvad der gør en god historie
- Målgruppeforståelse
- Vinkling af et specifikt emne
- Forskellige skrivegenrer og –formater
- Kommunikationsstrategier
- Disposition af en tekst
- Sproget som materiale
Frem for alt skal vi arbejde ved at lave praktiske øvelser, skrive en masse tekster og give hinanden feedback, både online og i plenum.
Viden
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne
- Redegøre for nyhedskriterier, sproglige værktøjer og disposition af en tekst
- Diskutere hvad der gør en god tekst, herunder sprogets og kontekstens betydning
- Forholde sig kritisk til mediernes rolle og kommunikationens betydning i det moderne samfund, herunder i forhold til det politiske system
Færdigheder
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne
- strukturere og skrive tekster med udgangspunkt i nyhedskriterier og værktøjer til godt sprog og god disposition
- analysere målgrupper i relation til formidling og tilpasse den strategiske formidling på baggrund heraf, inklusive forskellige genrer og formater
- Vurdere og selvstændigt diskutere kvaliteten af egne og andres tekster og formidling
Kompetencer
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne
- Selvstændigt planlægge, udarbejde og gennemføre strategiske formidlings-indsatser i forskellige faglige/professionelle kontekster
Udvalgte kapitler fra:
Steven Pinker: The Sense of Style (2015)
Anker Brink Lund, Ida Willig og Mark Ørsten: Hvor kommer nyhederne fra? (2009)
Stig Hjarvard: Medialisering (2016)
Christina Holgård Sørensen: Godt sprog i organisationer (2014)
Kresten Bjerg: Skriveguiden til offentlige virksomheder (2014)
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 20
- Forberedelse
- 28
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 40
- Øvelser
- 90
- I alt
- 206
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseAktiv deltagelse.
For at leve op til kravet om "aktiv deltagelse" skal den studerende give peer-feedback på de skriftlige opgaver, der bliver stillet i løbet af kurset. Peer-feedback vil foregå online og skriftligt.
Derudover skal den studerende ved kursets afslutning aflevere en samlet skriftlig refleksion over den feedback, den studerende har både givet og modtaget i løbet af kurset. Herudover forventes mødepligt der kan retfærdiggøre, at man har været aktivt deltagende kurset igennem (her regnes med minimum 85 %). - Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA- eller BA-studieordningen af 2015/2016 for at kunne tage denne eksamen.
Meritstuderende på bachelor og kandidat niveau.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen.
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOA15054U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink.
- Kursuskapacitet
- Vejl. 40 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jon Clausen (jc@samf.ku.dk)