APSK15100U Arbejds- og organisationspsykologi - Videregående anvendt teori og metode
Work and Organizational Psychology - Advanced applied theory and method
Arbejds- og organisationspsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering i forhold til de krav og muligheder, der eksisterer, når man som individ eller gruppe skal mestre organisationens opgaver. Det gælder både i forhold til udredning, intervention og evaluering.
Formålet med undervisningen i arbejds- og organisationspsykologi er at give en videregående indføring i teori og praksisformer indenfor tre hovedområder: 1) psykosocialt arbejdsmiljø og det danske system, 2) interventioner og organisationsforandringer, og 3) ledelse, motivation og performance. De studerende vil således blive i stand til at reflektere over arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger, mulige tiltag, samt deres respektive styrker og svagheder.
Forelæsningsrækken vil betone forholdet mellem teori og praksis indenfor de nævnte hovedområder. Dette vil ske via forelæsninger der afholdes af både forskere og praktikere, samt via forelæsningernes anvendelse af casemateriale og praktiske øvelser. Forelæsningsrækken vil bestå af en vekselvirkning mellem teori, metode og empiri, der diskuteres, analyseres og perspektiveres i forhold til interventioner og praksisanvendelse.
Overordnet mål for læringsudbytte
Ved afslutning af modulet skal den studerende kunne beskrive, diskutere og anvende centrale begreber og metoder analytisk med henblik pa at kunne forstå og anvende principperne bag udvikling, implementering og evaluering af psykologiske processer og interventioner indenfor det arbejds- og organisationspsykologiske område.
Mål for læringsudbytte ved Videregående anvendt teori og metode
Den studerende kan ved afslutning af forelæsningsrækken:
- Redegøre for og analysere de centrale perspektiver i en given arbejds- og organisationspsykologisk problemstilling, f.eks. en casebeskrivelse, ud fra relevante arbejds- og organisationspsykologiske teorier og forskningsresultater.
- Søge og udvælge litteratur, der bidrager til yderligere, forskningsbaseret belysning af problemstillingen.
- Reflektere kritisk over den inddragne viden samt begrunde og diskutere, hvilke arbejds- og organisations psykologiske udredningsmetoder og interventioner, der kan anvendes i relation til problemstillingen.
- Redegøre for forskellige metoder til evaluering af de relevante interventioner
- Reflektere kritisk over de mulige resultater af interventionen, herunder evalueringen og dokumenteringen af disse.
800 siders obligatorisk litteratur samt 60 siders selvvalgt litteratur.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- I alt
- 28
Tilmeldingsperiode:
15. maj - 1. juni for efterårssemestret
15. oktober - 1. november for forårssemestret.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, en ugeBunden skriftlig ugeopgave
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Max 12 sider - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Eksaminanden kan medbringe hjælpemidler, såsom overheads, tabeller m.v. til prøven.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
januar/juni
se eksamensplan.
- Reeksamen
februar/august
se eksamensplan.
Kriterier for bedømmelse
Se "Målbeskrivelser"
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK15100U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
14 uger med start uge 36 og 6
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 60 studerende pr. forelæsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
800,00 kroner pr. ECTS
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Ann-Louise Holten (ann-louise.holten@psy.ku.dk)