APSB11012U Forskningsdesign og Videnskabsteori
Scientific design and Philosophy of Science
I første halvdel af forløbet er formålet at introducere de basale videnskabsteoretiske discipliner erkendelsesteori/videnskabsteori, videnssociologi og videnskabshistorie. Herunder de klassiske videnskabsopfattelser hos Popper, Kuhn, strukturalisme samt nyere tilgange i poststrukturalismen, diskursteori, konstruktivisme/-tionisme, nymaterialisme.
I anden halvdel er det målet at præsentere og analysere faserne i et forskningsprojekt bygget op omkring standardfaserne: emneafgrænsning, hypotese, operationalisering, metode, teori – samt et systematisk review.
Ved afslutning af modulet kan den studerende:
- Identificere og redegøre for grundlæggende videnskabsteoretiske differentieringer mellem typer af problemstilligner i videnskabsteorien, videnssociologien og videnskabshistorien.
- Arbejde analytisk med udformningen af et selvstændigt/selvvalgt forskningsdesign, som udfærdiges progredierende.
- Udføre et systematisk review.
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger og metoder via forskellige læringsaktiviteter, herunder aflevering af progredierende procespapirer. Det selvvalgte forskningsdesign udfærdiges som nævnt ovenfor. Den løbende udfærdigelse af forskningsdesignet starter midt i forelæsningsrækken og gennemgår et fastlagt forløb: emneafgrænsning, hypotese, operationalisering, metode, teori – hvortil der hver gang udfærdiges en tekst. Endvidere kommenteres de løbende udformninger både af instruktor og lærer.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 26
- I alt
- 54
Stamhold med start sep. 2016 fortsætter, og holdsættes af administrationen.
Tilmelding for øvrige studerende sker via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringPRØVEFORM: Skriftlig hjemmeopgave udformet som hypotetisk forskningsdesign.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Den afsluttende opgave er på max 8 sider. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse i form af et progredierende procespapir.
- Aktiv deltagelse på seminarholdene: Aflevering af 5 progredierende procespapirer. Godkendelse (v. holdets instruktor) af den samlede fremstilling af den studerendes forskningsdesign (i form af procespapir nr. 5), hvori de foregående fire procespapirer integreres. Den samlede fremstilling skal i væsentlig grad afspejle den feedback som den studerende har modtaget på sine procespapirer i løbet af semestret.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
December/januar - Se eksamensplanen
- Reeksamen
Februar - Se eksamensplanen
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB11012U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
Forelæsningsrækken 14 uger, med start uge 36
Holdundervisning 13 uger med start uge 37 - Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og B
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Simo Køppe (simo.koeppe@psy.ku.dk)