SSUA15034U Integreret kursus i livscyklus
Årgang 2017/2018
Engelsk titel
Integrated Course in the Life Cycle
Uddannelse
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Kursusindhold
Inddragelse af biomedicinsk viden i en klinisk, etisk og samfundsmæssig kontekst inden for områderne reproduktion, vækst og cancer.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
- beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne- familieområdet
- diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
- beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
- beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
- redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer,
individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet,
fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
Færdigheder
- begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
- begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger
Kompetencer
- begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol
Formelle krav
For at opnå
kursusattest skal den studerende have uploadet to porteføljer der
er godkendt af vejleder. Herudover skal den studerende have
godkendt sin deltagelse i øvelsen i sundhedsfag.
Undervisningsform
Forelæsninger og
problembaseret læring.
Bemærkninger
Den studerendes
arbejdsbelastning for Kursus og eksamen i livscyklus fremgår samlet
af Eksamen i livscyklus.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0
- I alt
- 0
Feedbackform
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden
feedback)
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
Eksamen (Kursusattest)
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKursusdeltagelseAflevering af porteføljebeskrivelser.
Godkendt deltagelse i øvelse i sundhedsfag:
Øvelsen består af tre dele:
1. Udarbejdelse af skriftligt oplæg forud for påbegyndelse af undervisningen (minimum 1 og max 2 A4 sider). Sendes på mail til underviser og udvalgte medstuderende (fremgår af fordeling, som præsenteres ved introforelæsningen)
2. Gennemførelse af mundtligt præsentation af ca. 10 minutters varighed
3. Opponance (peer-reviewer) på medstuderendes projektforslag på baggrund af en ½ sides skriftlige kommentarer og/eller konstruktive spørgsmål. Medbringes i 2 kopier til undervisningen. - Krav til indstilling til eksamen
Aflevering af porteføljebeskrivelser samt godkendt deltagelse i øvelse i sundhedsfag
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
- beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne- familieområdet
- diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
- beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
- beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
- redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer,
individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet,
fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
Færdigheder
- begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
- begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger
Kompetencer
- begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA15034U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Hanne Kristine Hegaard (22-706976766d36737a717b7c71766d36706d6f69697a6c487a6d6f71777670366c73)
- Nina Ann-Marie Beyer (16-7873786b6c6f836f7c387a7c73806b7e4a71776b7376386d7977)
Kursussekretær: Jane Siig,
jasi@sund.ku.dk
Gemt den
06-04-2017