SSUA15022U Klinisk forskning
Årgang 2017/2018
Engelsk titel
Clinical Research
Uddannelse
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Kursusindhold
Undervisningen skal indføre den studerende i principper for klinisk forskning
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- redegøre for, hvad forskning er, og hvilken betydning forskning har for patientbehandling og pleje, for egen og et fags udvikling, for undervisning og for samfundet
- redegøre for de forskellige former for klinisk videnskabelige undersøgelser, herunder kunne angive fordele og ulemper ved disse
- redegøre for principper i den klinisk kontrollerede undersøgelse, herunder kunne forklare betydningen af bias, blinding og randomisering
- redegøre for principperne i litteratursøgning, herunder kunne beskrive en søgestrategi
- redegøre for principper og problemstillinger ved udarbejdelse af case report forms
- redegøre for principper for udvikling af nye lægemidler,
herunder indhold og betydning af Good Clinical Practice
Færdigheder
- afrapportere et videnskabeligt arbejde i form af et abstract, en poster og – med vejledning – en mindre videnskabelig artikel
- læse og kritisk vurdere videnskabelig original litteratur
- skrive en protokol med henblik på et projekt
- anvende informations- og kommunikationsteknologi til udfærdigelse og fremlæggelse af projekter og resultater af projekter
Formelle krav
Ingen
Undervisningsform
Forelæsninger og
opgaveløsning.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forberedelse
- 52
- Forelæsninger
- 15
- I alt
- 69
Feedbackform
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
Eksamen (Eksamen i klinisk forskning)
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.---
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for, hvad forskning er, og hvilken betydning forskning har for patientbehandling og pleje, for egen og et fags udvikling, for undervisning og for samfundet
- redegøre for de forskellige former for klinisk videnskabelige undersøgelser, herunder kunne angive fordele og ulemper ved disse
- redegøre for principper i den klinisk kontrollerede undersøgelse, herunder kunne forklare betydningen af bias, blinding og randomisering
- redegøre for principperne i litteratursøgning, herunder kunne beskrive en søgestrategi
- redegøre for principper og problemstillinger ved udarbejdelse af case report forms
- redegøre for principper for udvikling af nye lægemidler,
herunder indhold og betydning af Good Clinical Practice
Færdigheder
- afrapportere et videnskabeligt arbejde i form af et abstract, en poster og – med vejledning – en mindre videnskabelig artikel
- læse og kritisk vurdere videnskabelig original litteratur
- skrive en protokol med henblik på et projekt
- anvende informations- og kommunikationsteknologi til udfærdigelse og fremlæggelse af projekter og resultater af projekter
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA15022U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Jens Benn Sørensen (19-746f787d386c6f7878387d796f7c6f787d6f784a7c6f7173797872386e75)
Kursussekretær: Jane Siig,
jasi@sund.ku.dk
Eksamenskoordinator: Anita Hansen, anita.hansen@sund.ku.dk
Eksamenskoordinator: Anita Hansen, anita.hansen@sund.ku.dk
Gemt den
06-04-2017