NNEK15011U Kvalitative metoder
Qualitative Methods
Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Fællestræk og forskelle indenfor kvalitative forskningsmetoder i idrætsforskningen. Herunder indblik i betydningen af og forbindelsen til overordnede videnskabsteoretiske paradigmer.
Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i
- Kvalitative interviews
- Kildekritik og visuel analyse
- Observationsmetoder
- Video observation
- Narrative metoder
- Praktikerforsknings metoder
- Kvalitative indholds analyser
Fremlæggelser af studerendes projekter/øvelser fokuseret på en af den studerende formuleret problemstilling og fordybelse i en relevant udvalgt metode, herunder indsamling, analyse og fortolkning af empiri.
Viden
- Kendskab til kvalitative metoder og viden om og indblik i fællestræk og forskelle ved et kvalitative metoder
- Forstå og på et videnskabeligt grundlag og reflektere over nøglebegreber indenfor den humanistiske idrætsforsknings metodelandskab
Færdigheder
- Mestre forskellige kvalitative metoder, som det kvalitative interview, kildekritik og visuel analyse, observation, narrative metoder, praktikerforsknings metoder og videoobservation
- Vurdere og være i stand til at forholde sig åbent og kritisk til forskellige teorier og metodernes anvendelse i forhold til skabelse og bearbejdning af empiri
- Udvælge, fordybe sig i og forholde sig kritisk til hensigtsmæssigheden og brugen af en udvalgt metode i forhold til en relevant problemstilling og et selvstændigt formuleret projekt.
Kompetencer
- Selvstændig at kunne igangsætte og gennemføre et mindre udviklingsprojekt med relevant problemstilling, hvor kvalitative metoder er relevant at anvende
- Skabe empiri gennem forskellige kvalitative forskningstilgange
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 76
- Forberedelse
- 120
- Forelæsninger
- 60
- Praktiske øvelser
- 96
- Teoretiske øvelser
- 60
- I alt
- 412
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 45 minSkriftlig aflevering, løbende under kursetMundtlig gruppeeksamen, som tager udgangspunkt i en 25-30 siders projektrapport (á 2400 anslag ekskl. mellemrum, forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag), der afleveres senest fredag kl. 12.00, i 8. blokuge.
Gruppeeksamen (3-5 studerende) 45 min inkl. votering.
Helhedsbedømmelse af skriftlig/mundtlig fremstilling. - Krav til indstilling til eksamen
Det er et krav at alle obligatoriske øvelserrapporter som udarbejdes gennem kurset er godkendt.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
projektrapport må medbringes - ingen yderligere hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
2 interne bedømmere
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen,
Aflevering af ny projektrapport (kan udarbejdes individuelt eller i mindre grupper, hvis der er under 3 tilmeldte).
Obligatoriske øvelserrapporter, som er godkendt til ordinær eksamen, kan genbruges.
Er indstillingskravet ikke opfyldt skal kurset følges igen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNEK15011U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17), B og CSkemagruppe A , B og C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Charlotte Svendler Nielsen (9-6676716c686f7668714371687b76316e7831676e)