NNDK15001U Naturfagsdidaktik for Fysik (DidFys)
Advanced course in Physics Teaching
MSc Programme in Physics
MSc Programme in Physics w. minor subject
I kurset arbejder vi med fysikdidaktik, primært med gymnasiet som fokus.
Læringsteori: Konstruktivisme med speciel fokus på inquiry
Læringsmål og målbeskrivelser
Arbejde med fysikfaglig teori, modeller og eksperimenter
Forståelsesproblemer i fysik
Differentieret undervisning
- Undervisningssamarbejde der går udover traditionelle fagrammer
Viden om:
Læringsteori og didaktisk teori relevant for naturvidenskabelig undervisning i gymnasiet.
Færdighed:
Den studerende skal kunne ved kursets afslutning kunne:
Planlægge og gennemføre inquiry-baseret undervisning
Analysere og vurdere planlagte lektioner og lektionsforløb
Tilrettelægge og organisere elevers arbejde med teori, modeller og eksperimenter i fysik, herunder formler, grafer og diagrammer
Udarbejde og anvende målbeskrivelser til undervisningsplanlægning og gennemførelse
Tilrettelægge undervisningsaktiviteter i samarbejde med lærere fra andre naturvidenskabelige fag og med ikke-gymnasiale institutioner
Analysere og afhjælpe elevers forståelsesproblemer i fysik (alternative conceptions)
Kompetence:
Den studerende skal ved kursets afslutning kunne planlægge, gennemføre, evaluere og reflektere over egen (og andres) naturvidenskabelige undervisning på gymnasieniveau ud fra udvalgte teoretiske betragtninger og argumenter.
See Absalon for list of course material
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 10
- Forelæsninger
- 110
- Praktiske øvelser
- 76
- Vejledning
- 10
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Praktisk mundtlig prøve, Se prøveformsdetaljer med opsyn.Løbende bedømmelseLøbende bedømmelse af de fire opgaver (40 %). De fire opgaver vægter lige. Forløbet afsluttes med mundtlig/praktisk evaluering (60%).
Der giver karakteren -3 for hver opgave, som den studerende ikke laver i løbet af kurset og der er ikke krav om at hver opgave skal bestås, for at bestå kurset. De fire opgaver kan genbruges i andre eksamensterminer.
Den afsluttende eksamen består af en autentisk undervisningssituation, som har en variende længde svarende til et undervisningsmodul på det pågældende gymnasium eksamen afholdes på.
Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i den indleverede undervisningsplan og det netop afsluttede undervisningsforløb. Den studerende indleder med et kort oplæg hvorefter der føres en samtale mellem den studerende og eksaminator og underviser.
Den studerende har mulighed for at forberede den afsluttende mundtlige eksamen så snart undervisningssituationen er aftalt med en gymnasielærer på det pågældende gymnasium (typisk en uge før). Der gives en helhedsbedømmelse på baggrund af delelementerne i den mundtlige eksamen, som tæller for 60% af den samlede karakter - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Reeksamen er den samme som ordinær eksamen. Der arrangeres en ny undervisningssituation til reeksamen som tæller 60% af karakteren. De sidste 40% er baseret på den studerendes fire opgaver, som er de samme som ved ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDK15001U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Kursusansvarlige
- Jesper Bruun (6-6e6676797972446d7268326f7932686f)