LLEB10244U Fødevarevidenskabsteori
Philosophy of Food Science
Bacheloruddannelsen i Fødevarer og ernæring
Den studerende bliver præsenteret for den historiske baggrund for udviklingen af levnedsmiddelfaget i sammenhæng med udviklingen af universiteter og højere læreanstalter. De ser, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og til grundlæggende videnskabsteoretiske problemstillinger og begreber, herunder god, dårlig og uredelig videnskab, kausale og andre videnskabelige forklaringstyper, teoridannelse og videnskabelig metode, reduktionisme, videnskabelig usikkerhed og værdiers rolle i videnskaben. Herudover introduceres de studerende til centrale etiske teorier og etiske problemstillinger i relation til deres fag. Endelig får de studerende mulighed for at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng.
Formålet med kurset er at give de studerende viden om en række
af de etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, som det
fødevarevidenskabelige fagområde rejser. De studerende skal opnå en
forståelse af videnskabens samfundsmæssige rolle og blive i stand
til kritisk at diskutere de muligheder og begrænsninger som
videnskaben rummer.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Identificere og beskrive centrale erkendelsesteoretiske begreber
og problemstillinger med faglig relevans.
- Beskrive og definere centrale elementer i udvalgte etiske teorier.
- Beskrive normer for god videnskabelig praksis - med særlig fokus på fødevarevidenskabelige problemstillinger.
Færdigheder:
- Analysere vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger
vha. centrale videnskabsteoretiske begreber.
- Analysere værdimæssige problemstillinger relateret til faget ud fra udvalgte etiske teorier.
- Identificere overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til eget fag.
- Anvende principper for skriftlig og mundtlig formidling af videnskabsteoretiske, såvel som etiske problemstillinger i projektarbejdet.
Kompetencer:
- Skal kunne indgå i et samarbejde med medstuderende om
fastsættelse af mål, planlægning, gennemførsel og afrapportering af
projektarbejde.
- Selvstændigt identificere, tilegne sig og kritisk forholde sig til den nødvendige videnskabelige information til afdækning af udvalgte fødevarevidenskabelige problemstillinger.
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til fødevarevidenskabelig praksis.
- Formidle faglige, etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger klart på skrift og i tale.
Der bliver orienteret om litteraturen på kurset
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 106
- Forelæsninger
- 24
- Projektarbejde
- 60
- Teoretiske øvelser
- 8
- Vejledning
- 7
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min.Den studerende eksamineres i kursuslitteraturen med udgangspunkt i den indleverede projektrapport. 20 min. forberedelse.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse i gruppebaseret projektarbejde samt projektrapport afleveret og godkendt
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Projektrapporten
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen. Hvis den studerende ikke har deltaget aktivt og/eller afleveret den gruppebaserede projektrapport, skal der afleveres en individuel projektrapport senest to uger inden reeksamen. Den skal godkendes inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kriterier i henhold til målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LLEB10244U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institutter
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
- Institut for Fødevarevidenskab
Kursusansvarlige
- Leif Horsfelt Skibsted (2-6f764369727267316e7831676e)
- Peter Sandøe (3-7267754275777066306d7730666d)
- Trine Dich (2-7767436c697572316e7831676e)
Undervisere
Peter Sandøe, Leif Horsfelt Skibsted, Morten Ebbe Juul Nielsen, Vagn Olsen og Trine Dich