HIVB10062U Aal: Digital kompetence
Aal: Digital Literacy
BA-TV Informationsvidenskab og kulturformidling STO 2015
Kurset vil introducere til begreberne digital kompetence og informationskompetence og deres betydning i informationsvidenskaben. Der belyses, hvordan begreberne kan anskues set fra forskellige teoretiske synsvinkler, i forskellige kontekster og brugergrupper. Fra et mere anvendt perspektiv gives der indblik i, hvordan man kan gribe undervisning i digital kompetence og informationskompetence an, herunder hvilke pædagogiske tilgange og læringskoncepter man kan anvende.
Der skal endvidere undersøges, hvordan begrenberne anvendes i en dansk kontekst, specifikt på de danske folke-, forsknings- og universitetsbiblioteker. Kurset behandler forskellige metoder i forskningen. Som perspektivering gennemgåes der også informationskompetencekoncepter fra andre domæner, fx i arbejdssammenhæng og dagligdagen.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
forskning om individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis
begrebet kompetence og dets relation til begreber som literacy og digitalisering
teorier om literacy og læring med særligt henblik på individers eller udvalgte gruppers brug af digitale teknologier i forskellige kontekster.
Færdigheder i at
undersøge individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis
diskutere og vurdere individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og brug af digitale teknologier som udtryk for deres digitale kompetencer.
Kompetencer i at
planlægge og gennemføre en afgrænset undersøgelse af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer i et literacy-perspektiv
identificere og analysere karakteren af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer i relation til samfundsmæssige eller institutionelle krav og forventninger
udarbejde, og vurdere forslag til udvikling af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer i et læringsperspektiv.
Faglige mål
Eksaminanden kan
diskutere centrale teorier og begreber fra kompetenceforskningen, og relatere dem til individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis
reflektere over undersøgelser af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer og diskutere disse i et læringsperspektiv.
identificere problemstillinger og udvælge relevante teorier og metoder til at gennemføre en afgrænset undersøgelse af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer
udarbejde og vurdere forslag til udvikling af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset: (indsæt 4 ex)
- Bruce, Christine (1998). The Phenomenon of Information Literacy. Higher Education Research & Development 17. 1. 25-43.
Herskin, B. (2006). Brugeruddannelse i praksis: For undervisere og implementeringsansvarlige (1. udgave ed.). Kbh.: Nyt Teknisk Forlag.
Lloyd, A. (2010). Information literacy landscapes : Information literacy in education, workplace and everyday contexts. Oxford: Chandos Pub.
Webb, J., & Powis, C. (2004). Teaching information skills: Theory and practice. London: Facet publishing.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 150
- Eksamensforberedelse
- 175,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioEksaminationssprog: Dansk eller Engelsk
Hjemmeopgave består af 2-3 portfoliobesvarelser. Omfang 20-25 normalsider for individuel besvarelse - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2017
- Reeksamen
10 dages bunden hjemmeopgave. Februar 2018
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB10062U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 40 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF)
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Kursusansvarlige
- Bo Gerner Nielsen (17-707d3c7573807c73803c7c77737a81737c4e76837b3c79833c7279)