ASTK15276U UDBUD: Strategisk styring i den offentlige sektor
COURSE: Strategic management in the public sector
Kandidatstuderende: 7,5 ECTS
Bachelorstuderende: 10 ECTS
Kurset tager udgangspunkt i at stort set alle offentlige organisationer udarbejder en ”Strategi” Men hvad vil det sige at etablere en strategi – og hvad vil det sige at agere strategisk på organisationsniveau? På managementhylden i lufthavnens boghandel er der eksempler på letlæste bøger om strategi – men er de dækkende for hvad det vil sige at agere strategisk?
På kurset ”Strategisk styring i den offentlige sektor etableres en ramme for strategisk tænkning. En række strategiske perspektiver gennemgås, og vi ser på, hvordan strategier manifesterer sig i den offentlige sektor. Kurset afsluttes med en drøftelse af fremtiden set i lyset af fremkomsten af nye styringsregimer og New Weberian State (NWS).
Kursets formål er at beskrive strategisk tænkning, og at præsentere en række værktøjer til strategisk tænkning, og at sætte strategi i relation til bl.a. magt, legitimitet og teknologi. Kurset tager aktuelle eksempler på strategier i den offentlige sektor op, og analyserer strategiernes virkemåde.
Foreløbig gennemgangsplan
- Introduktion til kurset og til strategisk styring
- Iagttagelse af 2. orden – det strategiske blik på organisationen
- Hvad er strategi: fire perspektiver på strategi
- Strategisk tilgang - 1: Vektorperspektivet, Legitimitetsperspektivet
- Strategisk tilgang - 2: Kompetenceperspektivet, Det narrative perspektiv
- Strategisk tilgang - 3: Magtperspektivet, Visionsperspektivet
- Strategisk tilgang - 4: Teknologiperspektivet, Tillidsperspektivet
- Strategi og styringsredskaber
- Cases: Strategiprocesser i stat og organisationer
- Cases: Strategiprocesser i kommuner og regioner i Københavns kommune, strategiprocessen i Odense Kommune, Strategiprocessen i Region Hovedstaden
- Strategi og politik
- Ny strategi og kritiske strategiperspektiver
- Gæst
- Eksamensforberedelse
Viden
Kursets mål er, efter endt undervisning, at sætte den studerende i stand til at forstå fremkomsten af nye strategiske redskaber, og sætte dem i relation til den fremherskende styringsfilosofi. Den studerende skal efter endt undervisning have tilegnet sig viden om de almindeligste redskaber i strategisk offentlig styring.
Færdigheder
Kurset skal opbygge den studerendes kompetence til at agere strategisk under givne udfordringer, samt at anerkende og anvende disse udfordringer, som strategiske ressourcer.
Kompetencer
Kurset skal sætte den studerende i stand til
- At forstå og genkende strategiske initiativer i den offentlige sektor
- At analysere offentlig strategi, og sætte den ind i kontekst
- At analysere kritikken af offentlig styring, og nye styringsredskabers muligheder som svar herpå
At foreslå konkrete strategiske løsninger på udvalgte udfordringer
Whittington, Richard: Hva er strategi?
Klausen, Kurt Klaudi: Offentlig organisation, Strategi og ledelse
Suchman Mark: Managing Legitimacy: Strategic and institutional approaches
Nordhaug Odd: Competence Specificities in Organizations
Barry D. / Elmes, M. Strategy retold: Towards a narrative view of strategic discourse
Fog, K.: Branding gennem storytelling
Andersen, Niels Åkerstrøm: The emplyee in the sign of love
Luhmann, Niklas: Iagttagelse og paradoks – essays om autopoietiske systemer
Pfeffer, Jeffrey: Symbolic action: language, ceremonies and settings
Daugaard Jensen, Kontrol I det stille
Thygesen, Niels, Kampmann, No Emil Sjøberg: Tillid på bundlinjen
Collins, J.C., Porras, J.: Organizational Vision and Visionary Organizations
La Cour, Anders, Højlund, Holger, Afføringsskemaer som teknologi
Andersen, Niels Åkerstrøm: Styring af styringsværktøjer
Whittington, Richard: Completing the practice turn in strategy researck
Rennison, Betina Wolfgang: De 20 P’er – problemkatalog for fremtidens offentlige lederskab
Grænnegård Christensen, Jørgen, Mortensen, Peter Bjerre: I politikkens vold
Majgaard, Klaus: Handlekraft i velfærdsledelse
Undervisningen vil skifte mellem forelæsningsprægede diskussioner af pensum, og gennemgang af små opgaver, som de studerende forventes at have forberedt hjemmefra.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveMundtlig eksamen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK15276U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- .
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Mads Teisen (11-706467763177686c7668714370646c6f31676e)