APSK15720U Valgfag - Løsningsfokuserede tilgange til procesfacilitering i praksis
Elective course - Solution focused approaches to process facilitation in practice
Psykologen som procesfacilitator
Psykologens arbejdsfelter er udvidet betydeligt gennem de sidste
årtier. I mange stillinger indgår procesfacilitering som en fast
del af dagligdagens arbejdsopgaver. Som psykologer skal vi ikke kun
fungere som analytisk problemknuser i psykologiske
problemstillinger, men har ofte og i mange sammenhænge også til
opgave at være konsulent for andre fagfolk.
Psykologen inddrages og inviteres i mange tilfælde, når der er et ønske om, at noget skal være anderledes for en person, en gruppe eller en organisation. Og ofte må psykologen navigere i et komplekst felt af forskellige og modsatrettede dagsordener, orienteringer, idéer og forventninger. Det stiller krav til, hvordan vi kan tilrettelægge og styre processer, og det stiller krav til, hvordan vi kan bidrage til at skabe bæredygtige og holdbare forandringer i den konkrete hverdag.
Indhold
Nøgleordene for dette kursus er: Metode og praksis. Kurset tager
dig på den ene side gennem den løsningsfokuserede metodes
aktiviteter, som de er udviklet på et poststrukturalistisk og
sprogfilosofisk grundlag af Steve de Shazer og Insoo Kim Berg. På
den anden side sætter vi et løsningsfokus til at virke i en
procesfaciliterende praksis med kunder, klienter, professionelle,
medarbejdere, ledere, chefer og andre samarbejdspartnere. Med afsæt
i den løsningsfokuserede metode arbejder vi med forskellige
aspekter af procesfacilitering i praksis. Vi adresserer rollen som
procesfacilitator og konsulent, herunder skiftet fra en
ekspert/rådgivende funktion til en faciliterende/ikke-vidende
position. Vi zoomer ind på ideer om, hvad der skaber forandringer,
og hvordan forandringer gøres holdbare i den konkrete hverdag. Og
vi arbejder med, hvordan vi kan styre samtaler med enkeltpersoner,
grupper og organisationer, hvor relevante deltagere inddrages på
relevante måder.
Form
På kurset går vi konkret, dedikeret og i øjenhøjde til udvikling og
træning af dine færdigheder til at arbejde løsningsfokuseret med
procesfacilitering. Vejen fra novice til ekspert, fra en
regelstyret brug til en flydende beherskelse af ’tavs viden’, går
over velovervejet træning i praksis. Derfor har kursusforløbet et
praksisrettet fokus og veksler mellem oplæg, fælles refleksion,
træning og øvelser, præsentation af modeller, demonstration og
live-supervision. Træning og øvelse er højeste kontekst for
læringsformen på dette kursus.
Udbytte
Dette kursus er for dig, der gerne vil fordybe dig i en specifik
metode og praksis på et poststrukturalistisk grundlag. Det er for
dig, der ønsker at omsætte løsningsfokuserede ideer til et bredt
repertorie af praktiske færdigheder i procesfacilitering, hvad
enten du ønsker at arbejde som psykolog i pædagogisk psykologisk
rådgivning eller som konsulent for større organisationer. Kurset
træner blandt andet dine færdigheder til:
på mikroplan at formulere løsningsfokuserede spørgsmål.
at styre og kvalificere processer, hvor mange dagsordener er i spil.
at omsætte avancerede begreber til en konkret måde at føre samtaler.
at indstille dine ører på en løsningsfokuseret frekvens.
at forhandle og samskabe en opgaves indhold og form, så den bliver mulig at løse.
at gå fra en ekspert/rådgivende position til en faciliterende, ikke-vidende position.
Ved afslutning af valgfagsmodulet på Institut for Psykologi kan den studerede:
- Beskrive og redegøre for relevante begreber og tematikker indenfor valgfaget.
- Beskrive og redegøre for relevante metodiske tilgange i forhold til valgfagets emne.
- Forklare sammenhænge, analysere og/eller udføre valgfagsrelevante procedurer under vejledning.
Et teoretisk udbytte af modulet, som kan perspektivere kroppens betydning for mennesket såvel fysisk, socialt som psykisk, som et andet perspektiv, der normalt anvendes i det psykologiske genstandsfelt, og at dette kan inddrages som tilgang til behandling og terapeutisk samtale og interview
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 30
- I alt
- 30
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, Bunden skriftlig ugeopgaveOMFANG: max 12 sider ved 1 studerende, 15 sider ved 2 studerende og 18 sider ved 3 studerende.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve, men opgaven kan skrives i grupper med maximalt 3 studerende. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningens pkt. 4.6 - Krav til indstilling til eksamen
Mødepligt til 75% af undervisningsgangene, men kurset er baseret på fuld deltagelse i øvelser og træning, diskussion og refleksion på holdet.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK15720U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
10 uger, med start uge 6
Kurset er aflyst i efteråret - Placering
- Forår
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold fordelt med 15 BA og 15 KA studerende
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Kasper Mikladal Johansen (15-6e6476736875316d726b64717668714373767c316e7831676e)