SFOA09046U Fertilitet og sundhed

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Fertility and health

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab
 

Kursusindhold

Målet med kurset er at gennemgå og diskutere 1) de folkesundhedsvidenskabelige aspekter af reproduktiv sundhed samt 2) de forskellige muligheder for at forebygge nedsat frugtbarhed og for at nedsætter risici for uønskede graviditetsudfald. Kurset omfatter temaer om udviklingen af fertiliteten i Danmark, nedsat frugtbarhed, assisteret befrugtning, arbejdsmiljø og miljøfaktorer og reproduktion, provokeret abort, etiske aspekter ift. reproduktion.

Målbeskrivelser

Den studerende skal efter endt kursus:

Have opnået følgende viden:

- Kunne redegøre for fertilitetsudviklingen i Danmark og årsager hertil;

- Kunne redegøre for risikofaktorer (sundhedsadfærd, sociodemografiske, arbejdsmiljø, miljø) for nedsat frugtbarhed, uønskede graviditetsudfald og provokeret abort;

- Kunne redegøre for forebyggende indsatser ift. nedsat frugtbarhed og uønskede graviditetsudfald;

- Kende til anvendte etiske argumenter ift. forskellige aspekter af reproduktion;

Have opnået følgende færdigheder:

- Kunne demonstrere et overblik over feltet reproduktiv sundhed inden for folkesundhedsvidenskab;

- Kunne udarbejde en selvvalgt folkesundhedsvidenskabelig problemformulering inden for reproduktiv sundhed og gøre rede for denne med anvendelse af videnskabelig litteratur baseret på en struktureret og fokuseret litteratursøgning;

- Kunne forholde sig kritisk reflekterende til den anvendte litteratur;

- Kunne redegøre for relevante forebyggende/​kliniske/​behandlingsmæssige/​forskningsmæssige perspektiver.

Have opnået følgende kompetencer:

- Kunne demonstrere hvorledes viden om reproduktiv sundhed inden for folkesundhedsvidenskab kan overføres til udarbejdelse af en selvvalgt problemstilling, der belyses på grundlag af udvalgt videnskabelig litteratur og efter kritisk refleksion leder til perspektivering ift forebyggende/​behandlingsmæssige/​kliniske/​forskningsmæssige indsatser.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 30
  • Forberedelse
  • 215
  • Holdundervisning
  • 30
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kursusopgave som udarbejdes sideløbende med undervisningen
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Eksamensperiode

Se eksamensplanen her: http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/eksamensplaner/folkesundhedsvidenskab/

Reeksamen

Se eksamensplanen her: http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/eksamensplaner/folkesundhedsvidenskab/

Kriterier for bedømmelse

For at opnå beståelse skal den studerende i forhold til en selvvalgt problemformulering i den skriftlige opgave kunne:

Demonstrere følgende viden ved at:

- Kunne redegøre for fertilitetsudviklingen i Danmark og årsager hertil;

- Kunne redegøre for risikofaktorer (sundhedsadfærd, sociodemografiske, arbejdsmiljø, miljø) for nedsat frugtbarhed, uønskede graviditetsudfald og provokeret abort;

- Kunne redegøre for forebyggende indsatser ift. nedsat frugtbarhed og uønskede graviditetsudfald;

- Kende til anvendte etiske argumenter ift. forskellige aspekter af reproduktion;

Demonstrere følgende færdigheder ved at:

- Demonstrere et overblik over feltet reproduktiv sundhed inden for folkesundhedsvidenskab;

- Kunne udarbejde en selvvalgt folkesundhedsvidenskabelig problemformulering inden for reproduktiv sundhed og gøre rede for denne med anvendelse af videnskabelig litteratur baseret på en struktureret og fokuseret litteratursøgning;

- Kunne forholde sig kritisk reflekterende til den anvendte litteratur;

- Kunne redegøre for relevante forebyggende/​kliniske/​behandlingsmæssige/​forskningsmæssige perspektiver.

Demonstrere følgende kompetencer ved at:

- Skriftlig kunne demonstrere hvorledes viden om reproduktiv sundhed inden for folkesundhedsvidenskab kan overføres til udarbejdelse af en selvvalgt problemstilling, der belyses på grundlag af udvalgt videnskabelig litteratur og efter kritisk refleksion leder til perspektivering ift forebyggende/​behandlingsmæssige/​kliniske/​forskningsmæssige indsatser.