SFOA09014U Introduktion til epidemiologi

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Introduction to Epidemiology

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk

Kurset er en del af 1. årsprøvekravet på bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab. Beståelse af 1. årsprøvekravet forudsætter deltagelse i eksamen indenfor 1. studieår, og beståelse af eksamen indenfor 2. studieår. Læs mere i den fagspecifikke studieordning:

http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/studieordninger/folkesundhedsvidenskab/

Kursusindhold

Faget omfatter en generel introduktion til epidemiologi med en gennemgang af de basale begreber og designtyper, der anvendes inden for faget.

Målbeskrivelser

Målet er, at den studerende tilegner sig epidemiologisk indsigt og færdigheder med henblik på at kunne gengive, forklare, bedømme og kritisere videnskabelige artikler på sundhedsområdet, samt at lægge grunden for den specialiserede epidemiologiundervisning på kandidatdelen.

 

Efter kurset forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • Beskrive karakteristika ved epidemiologiske studiedesigns, herunder primært case-kontrol-, kohorte-, interventions- og tværsnitsundersøgelser;
  • Redegøre for det epidemiologiske årsagsbegreb;
  • Beskrive epidemiologiske fejlkilder, herunder confounding og bias;
  • Beskrive det epidemiologiske fænomen effektmålsmodifikation.

 

Færdigheder:

  • Beregne epidemiologiske frekvens- og associationsmål, samt population attributable fractions;
  • Forstå og vurdere hvordan, hvornår og i hvilken retning systematiske fejl kan skævvride resultaterne af epidemiologiske undersøgelser;
  • Bedømme hvorvidt effektmålsmodifikation forekommer i epidemiologiske undersøgelser.

 

Kompetencer:

  • Læse og kritisk vurdere epidemiologiske undersøgelser;
  • Analysere, fortolke og diskutere frekvens- og associationsmål, samt population attributable fractions.

Lærebogen + et kompendium som kan købes i bogladen.

Forelæsninger og holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • Forberedelse
  • 160
  • Forelæsninger
  • 15
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 207
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
4-timers skriftlig pc-eksamen med bedømmelse efter 7-trinsskalaen og ekstern censur. Eksamensopgaven består af en række spørgsmål til en epidemiologisk artikel, og denne artikel bliver frigivet via Absalon 24 timer inden eksamensstart.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

 Alle hjælpemidler er tilladt til eksamen, men ingen kontakt til omverden i form af netadgang, mobiltelefon eller lignende.

Adgang til følgende programmer ved eksamen på Peter Bangs Vej:

Officepakken (Word, Excel, Onenote og Powerpoint)
IO2 – den digitale pen
Panoramic Viewer
Paint
Lommeregner – Windows egen
R – Statistik program
ITX MC – multiple choice program
Adobe reader
MathType -formelprogram
USB-nøgle
 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx

Reeksamen

Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden:

  • Beskrive karakteristika ved epidemiologiske studiedesigns, herunder primært case-kontrol-, kohorte-, interventions- og tværsnitsundersøgelser;

  • Redegøre for det epidemiologiske årsagsbegreb;

  • Beskrive epidemiologiske fejlkilder, herunder confounding og bias;

  • Beskrive det epidemiologiske fænomen effektmålsmodifikation.

Færdigheder:

  • Beregne epidemiologiske frekvens- og associationsmål, samt population attributable fractions;
  • Forstå og vurdere hvordan, hvornår og i hvilken retning systematiske fejl kan skævvride resultaterne af epidemiologiske undersøgelser;

  • Bedømme hvorvidt effektmålsmodifikation forekommer i epidemiologiske undersøgelser.

Kompetencer:

  • Kritisk fortolke epidemiologiske resultater;

  • Kritisk vurdere epidemiologiske fejlkilder.