SFOA09007U Epidemiologi

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Epidemiology

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk

Kursusindhold

Faget konsoliderer og udbygger kendskabet til de basale epidemiologiske begreber og metoder, de studerende har opnået på bacheloruddannelsen, med en uddybet gennemgang af de epidemiologiske metoders anvendelsesområder, forudsætninger, muligheder og begrænsninger. Målet er, at den studerende bliver fortrolig med de basale epidemiologiske begreber og metoder introduceret på bacheloruddannelsen og opnår et indgående kendskab til teoretisk epidemiologi som basalt metodefag i såvel videnskabelige som anvendelsesorienterede studier af folkesundheden.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • definere og fortolke epidemiologiske frekvens- og associationsmål;

  • beskrive forskellige hovedtyper af epidemiologiske studiedesigns (interventionsstudier, kohortestudier, case-kontrol studier og tværsnitsstudier) og reflektere over deres styrker og svagheder;

  • definere og forstå betydningen af confounding og kende metoder til at tage hensyn til confounding i design og analyse;

  • definere og forstå betydningen af informationsbias i epidemiologiske undersøgelser;

  • definere og forstå betydningen af selektionsbias i epidemiologiske undersøgelser;

  • definere og forstå betydningen af effektmodifikation og interaktion;

  • have et overordnet kendskab til mediering og betydningen af intermediære faktorer;

  • redegøre for centrale kausale modeller i epidemiologien: Directed Acyclic Graphs, Counterfactual modellen og Sufficient Component Cause modellen;

  • foretage en kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur, som omhandler analyse af data fra epidemiologiske undersøgelser.

Færdigheder

  • Beherske den epidemiologiske terminologi;

  • Begrunde valg af epidemiologisk studiedesign til analyse af en konkret problemstilling;

  • Foretage en kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur, som omhandler analyse af data fra epidemiologiske undersøgelser;

  • Vurdere validiteten af resultaterne fra en epidemiologisk analyse baseret på en refleksion over confounding, selektionsbias og informationsbias;

  • Anvende kausale epidemiologiske modeller i design, analyse og fortolkning af epidemiologiske undersøgelser.

Kompetencer

  • Overføre epidemiologisk teori, metode og ræsonnement til vurdering af folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger;

  • Selvstændigt planlægge og udføre epidemiologiske undersøgelser;

  • Indgå professionelt i sundhedsfagligt projektsamarbejde, hvor epidemiologiske undersøgelser har betydning enten som produkt af eller som beslutningsgrundlag for det overordnede projekt.

Epidemiologi på et niveau, der svarer til kurset i epidemiologi på bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab.
Forelæsninger og holdtimer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • Forberedelse
  • 98
  • Forelæsninger
  • 16
  • Holdundervisning
  • 20
  • I alt
  • 138
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer
4 timers skriftlig eksamen
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Adgang til følgende programmer ved eksamen på Peter Bangs Vej:

Officepakken (Word, Excel, Onenote og Powerpoint)
IO2 – den digitale pen
Panoramic Viewer
Paint
Lommeregner – Windows egen
R – Statistik program
ITX MC – multiple choice program
Adobe reader
USB adgang – til usb stik med noter m.m.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ka/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx

Reeksamen

Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ka/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 forventes den studerende at kunne:

Viden

  • definere og fortolke epidemiologiske frekvens- og associationsmål;

  • beskrive forskellige hovedtyper af epidemiologiske studiedesigns (interventionsstudier, kohortestudier, case-kontrol studier og tværsnitsstudier) og reflektere over deres styrker og svagheder;

  • definere og forstå betydningen af confounding og kende metoder til at tage hensyn til confounding i design og analyse;

  • definere og forstå betydningen af informationsbias i epidemiologiske undersøgelser;

  • definere og forstå betydningen af selektionsbias i epidemiologiske undersøgelser;

  • definere og forstå betydningen af effektmodifikation og interaktion;

  • have et overordnet kendskab til mediering og betydningen af intermediære faktorer;

  • redegøre for centrale kausale modeller i epidemiologien: Directed Acyclic Graphs, Counterfactual modellen og Sufficient Component Cause modellen;

  • foretage en kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur som omhandler analyse af data fra epidemiologiske undersøgelser.

Færdigheder

  • Beherske den epidemiologiske terminologi;

  • Begrunde valg af epidemiologisk studiedesign til analyse af en konkret problemstilling;

  • Foretage en kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur, som omhandler analyse af data fra epidemiologiske undersøgelser;

  • Vurdere validiteten af resultaterne fra en epidemiologisk analyse baseret på en refleksion over confounding, selektionsbias og informationsbias.

Kompetencer

  • Overføre epidemiologisk teori, metode og ræsonnement til vurdering af folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger;