SFABIF206U Lægemiddeludvikling fra molekyle til menneske

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Drug development from molecule to man

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i farmaci -obligatorisk kursus på første semester.

Kursusindhold

Diversiteten af farmaceutiens rolle illustreres ved brug af klassiske eksempler på moderne lægemiddeludvikling fra molekyle til menneske/idé til patient. De studerende introduceres til at

  • eksempler på lægemidlers ønskede og uønskede virkninger
  • eksempel på absorption, fordeling, metabolisme og ekskretion af lægemiddelstof
  • design, udvikling, produktion, og anvendelse af lægemidler
  • grundlæggende farmaceutisk terminologi
  • kort beskrive farmaceutens rolle samfunds- og erhvervsmæssigt.
  • selvstændig, etisk, fagkritisk og analytisk holdning til den farmaceutiske profession.
  • sikkerhedsmæssige forhold ved laboratorieøvelserne samt til vurdering og analytisk tilgang til laboratoriesikkerhed.
Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne

Viden

  • kort beskrive hvorledes et lægemiddelstof udøver sin effekt, lægemidlers ønskede og uønskede virkninger.

  • kort beskrive absorption, fordeling, metabolisme og ekskretion af lægemiddelstof.

  • kort beskrive lægemiddeludviklingsprocessen fra ide til markedsføringstilladelse, fremstilling af udvalgte lægemiddelformer, funktioner af hjælpestoffer, valg af administrationsveje og lægemiddelformer.

  • kort redegøre for hvordan potentielle lægemiddelstoffer udvikles og optimeres til færdige lægemidler, herunder kort beskrive sammenhængen mellem fysisk-kemiske egenskaber, kemisk struktur og farmakologisk virkning af et lægemiddelstof.

  • kort redegøre for metoder hvormed farmaceutisk relevante problemstillinger kan identificeres, bearbejdes og løses.

  • kort redegøre for hvorledes lægemidler godkendes, hvorledes myndigheder og farmaceutiske virksomheder sikrer, atlægemidlerne har høj kvalitet,samt kort redegøre for hvorledes lægemiddelforsyningen i Danmark er organiseret.

  • kort redegøre for opbygningen af det danske sundhedssystem og farmaceutens rolle heri.

  • kort redegøre for grundlæggende principper for klassificering og mærkning af kemikalier.

  • kort beskrive hvad der karakteriserer den typiske lægemiddelbruger samt have basalt kendskab til et brugerperspektiv indenfor lægemiddelanvendelse

 

Færdigheder

  • redegøre for valg og anvendelse af forskellige lægemiddelformer

  • anvende centrale farmaceutiske terminologier så som "lægemidler", "lægemiddelformer", "lægemiddelstoffer", og "hjælpestoffer"

  • anvende udvalgte guidelines, PhEur, og danske lægemiddel standarder (DLS)

  • udføre praktiske forsøg med fremstilling og vurdering af udvalgte lægemiddelformer herunder anvende regler og procedurer i forbindelse med hensigtsmæssig laboratoriesikkerhed

  • klassificere farmaceutisk videnskabelig information

  • præsentere farmaceutisk videnskabelig information skriftligt og mundtligt

  • anvende farmaceutiske IT-værktøjer fx relevante online databaser som f.eks. PhEur online, DLS, og ProMedicin.dk

  • anvende de vigtigste beredskaber i forbindelse med ulykker i laboratoriet, herunder klassificering og mærkning af kemikalier samt håndtering af kemikalieaffald.

 

Kompetencer

  • analysere relevant information vedr. lægemiddelformer; administrationsveje og rådgivning i forhold til en given farmaceutisk videnskabelig problemstilling

  • reflektere over og tage ansvar for egen læring

  • tage ansvar for egen og andres laboratoriesikkerhed ved øvelserne på hele 1.semester

 

Artikler fra medier, som er tilgængelige på absalon

Almen farmaci eller FASTtrack: Pharmaceutics - Dosage Form and Design af David Jones

25 forelæsninger á 45 min.
11x2 klasselektioner á 45 min
2 PhEur klasstimer á 45 min
3 intro til biblioteket á 45min
4 timers workshop
2x4 timers øvelser
6 timer kollokvier efter øvelser
3 timer til Sikkerhedskursus
Kurset er en del af bacheloruddannelsens it-certifikat idet der gives it-kompetencer inden for ”hands on it”, ”it i faglig konteks” og ”it-begrebskendskab”.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 25
  • Holdundervisning
  • 24
  • Holdundervisning
  • 3
  • Holdundervisning
  • 3
  • Kollokvier
  • 6
  • Praktiske øvelser
  • 8
  • Projektarbejde
  • 40
  • Seminar
  • 4
  • Undervisningsforberedelse
  • 93
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Refleksions essay afleveres individuelt via absalon og bedømmes af underviser.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at bestå kurset skal den studerende have bestået projektrapporten,refleksionsessay og sikkerhedsprøve samt  deltaget i laboratorieøvelser, kollokvier, workshop og sikkerhedsundervisning.

Projektrapporten skal omfatte tilfredsstillende:

Viden

  • kort redegørelse for hvordan et udvalgt lægemiddelstof kan formuleres og fremstilles til et færdigt lægemiddel, herunder kort beskrivelse af sammenhængen mellem lægemiddelstoffets fysisk-kemiske egenskaber, kemisk struktur, formulering og farmakologisk virkning af det udvalgte lægemiddelstof

Færdigheder

  • kort beskrivelse af relevant information vedr. det udvalgte lægemiddel herunder lægemiddelform(er) og administrationsvej(e).

  • tilegne sig grundlæggende praktisk erfaring med formulering, fremstilling og kvalitetssikring af en given lægemiddelform

  • anvendelse af farmaceutiske online databaser som f.eks. PhEur online, DLS, og ProMedicin.dk)

  • klar præsentation af farmaceutisk videnskabelig information, herunder referencehåndtering

  • anvendelse af centrale farmaceutiske terminologier så som "lægemidler", "lægemiddelformer", "lægemiddelstoffer" og "hjælpestoffer"

Kompetencer

  • reflektion over sammenhæng mellem formulering, fremstilling og kvalitetssikiring af den/de til lægemiddelstoffet udvalgte lægemiddelform(er) og administrationsvej(e)

 

Refleksions essayet skal udvise en tilstrækkelig:

Kompetencer

  • refleksion over ansvar for egen læring og deltagelse i faget herunder i hvilket omfang dette har bidraget til opnåelse af fagets mål.

 

Sikkerhedsprøven omfatter:

Viden

  • klassificering og mærkning af kemikalier som er relevant for undervisningen på hele 1. semester
  • Grundlæggende viden om de sikkerhedsmæssige forhold og beredskab i forbindelse med studiets laboratorieøvelseskurser

 

Færdigheder

  • anvende kemikaliedatabasen
  • anvende elementerne i sikkerhedskursus på alle 1. semester kurserne
  • håndtere kemikalieaffald.

 

Kompetence

  • tage ansvar for egen og andres laboratoriesikkerhed ved øvelserne på hele 1. semester