NNDB15003U Skriftlig naturvidenskabelig kommunikation og formidling (SKomm)
Written Science Communication (SKomm)
Bacheloruddannelsen i de fysiske fag
Bacheloruddannelsen i geografi og geoinformatik
Bacheloruddannelsen i idræt
Bacheloruddannelsen i kemi
Bacheloruddannelsen i biologi
Kandidatuddannelsen i humanistisk samfundsvidenskabelig
idrætsvidenskab
På dette kursus lærer du at formidle naturvidenskabelig viden i fængende, relevante og letfordøjelige tekster. Igennem dit studie har du lært at formidle din viden til andre studerende og undervisere, der har en god baggrund for at vide, hvad du snakker om. Men hvis du har lyst til at formidle din faglige viden i fx avisartikler, populærvidenskabelige tidskrifter til folk, der ikke ved meget om dit fag, så er dette kursus noget for dig.
På kurset i skriftlig formidling tager vi udgangspunkt i din faglighed, og sammen med kursets undervisere og de andre studerende kommer du til at arbejde med at omforme din faglige naturvidenskabelig viden, så den bliver relevant, interessant og spiselig for forskellige målgrupper udenfor dit eget fagområde. Vi kommer også til at arbejde med at formidle naturvidenskab gennem forskellige skiftlige medier. Vi arbejder særligt med formidling til populærvidenskabelige medier, nyhedsmedier, kampagner og web.
Kurset tager udgangspunkt i kommunikationsteoretiske værktøjer, men foregår i tæt samspil med praktiske øvelser relateret til deltagerens fagområde. Og vi arbejder hele tiden med det mål, at de tekster, du laver ikke bare er til os undervisere. Vi har flere tidligere studerende, der kunne udgive noget af det, de skrev i populærvidenskabelige medier.
Kurset er ikke blot relevant for dig som allerede har en formidler i maven, men det henvender sig bredt til alle studerende på det natur- og biovidenskabelige hovedområde. I aftager-undersøgelserne fra vores fakultet peger færdige kandidater på, at de mangler kompetencer indenfor formidling og tværfaglighed. Gennem kurset erhverver du dig kompetencer indenfor den skriftlige formidling, men du lærer også at tage imod input og give feedback til studerende med andre fagligheder. Kurset er således for alle, der ønsker en bredere kompetenceprofil.
Kursusforløb:
- Målgrupper: Hvordan vælger vi en målgruppe? Hvordan lærer vi vores målgruppe at kende?
- Kommunikationsteori: Hvordan kommer vi fra idé til endeligt produkt? Indhold-målgruppe-medie-afsender-design.
- Nyhedsmediet: Disposition, nyhedskriterier og udformning
- Debatindlæg og kronikker
- Sprog, argumentation og retorik
- Web- og digitalkommunikation
- Kampagner, informationsmateriale og strategisk, politisk kommunikation
- Naturvidenskabelig formidling for offentligheden, hvorfor?
- Analyse af formidlingsmuligheder og udfordringer indenfor dit fagområde
- Vi laver vores egen avis
- Workshops om fx ”Sociale medier – twitter om forskning” og ”Medieanalyse. Hvilke medier findes der? Hvem læser dem, og hvordan får jeg en historie ud?”
Deltagerne tilegner sig gennem kurset og dets indhold viden om:
- hvad der kendetegner fængende, relevante og letfordøjelige tekster
- hvilke kriterier der stilles til nyheder omkring naturfaglige emner
- grundlæggende sproglige redskaber
- hvad der kendetegner forskellige målgrupper
- relevante kommunikationsformer og disses kendetegn
- de særegne kendetegn og udfordring ved formidlingen af naturvidenskabelig viden.
Deltagerne tilegner sig gennem kurset og dets indhold færdigheder til at:
- skrive populærvidenskabelige tekster til nyhedsmedier, magasiner og andre medier.
- analysere egne og andres formidlingsprodukter
- identificere og forholde sig til medievaner og andre kendetegn ved specifikke målgrupper.
Deltagerne tilegner sig gennem kurset og dets indhold kompetencer til at kunne:
- identificere hvor ’den gode’ historie ligger i et naturvidenskabeligt resultat
- udvælge og omforme naturfaglig viden til en specifik målgruppe på baggrund af indsigt i målgruppens forudsætninger og præferencer.
- kommunikere naturfaglig viden til en specifik målgruppe på en måde, der fastholder og engagerer modtagerne, samt giver mening for dem.
- diskutere og reflektere over egen og andres formidling med afsæt i det teoretiske og erfaringsbaserede tilgang til kommunikation og formidling som indgår i kurset.
Der udarbejdes en elektronisk materialesamling via Absalon. Derudover indgår:
Rienecker, L., M. G. Peter Stray Jørgensen, et al. (2008). Skriv en artikel, Forlaget Samfundslitteratur.
Udover de faste undervisere er der løbende gæsteoplæg fra personer, der arbejder med naturvidenskabelige formidling til dagligt – fx fra Videnskab.dk, DR, Aktuel Naturvidenskab og journalister fra nyhedsmedierne.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 20
- Forberedelse
- 60
- Forelæsninger
- 30
- Praktiske øvelser
- 30
- Projektarbejde
- 50
- Vejledning
- 16
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioMundtligt forsvar, 30 min.Eksamen er uden forberedelse. Deltagerne samler i løbet af kurset en portfolio af afleveringsopgaver. Et udvalg af disse samles og vedlægges en reflektionstekst.
Ved det mundtlige forsvar får deltagerne mulighed for at fremlægge en udvalgt del af deres portfolio. Derefter former forsvaret sig om en diskussion i relation til det faglige indhold i kurset. - Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i form af aflevering af de fire obligatoriske afleveringsopgaver, som afleveres individuelt.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Eksamen tager udganspunkt i et formidlingsprodukt på 3-6000 anslag plus en refleksionstekst på 16000 anslag med 14 dage til løsning. Formidlingsproduktet fremlæges til den mundtlig eksamen, hvorefter kursets faglige indhold diskuteres i maks. 30 minutter (inkl. votering). Indstillingskravet til reeksamen er de samme fire opgaver som ved ordinær eksamen. manglende opgaverne skal afleveres individuelt til kursusansvarlig for at kunne blive indstillet til reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDB15003U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 90
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Kursusansvarlige
- Jan Alexis Nielsen (9-6f66736e6a71786a73456e736933707a336970)
Undervisere
Henriette Tolstrup Holmegaard