NIGM16011U AFLYST Friluftslivets historiske udvikling, sundhed og pædagogiske potentiale
CANCELLED Outdoor Life Viewed from Historical, Health and Pedagogical Perspectives
Masteruddannelsen i landskab og planlægning
Kurset i friluftsliv fokuserer på at give den studerende mulighed for at forstå, analysere og diskutere dansk friluftstradition som et kulturelt fænomen i det moderne samfund. Formålet med modulet er at kvalificere de studerendes indsigt, viden om og erfaringer med især pædagogiske og sundhedsmæssige vinkler på friluftsliv i et nationalt, nordisk og internationalt perspektiv.
Under kursus gennemføres et studiebesøg i enten Sverige eller Norge, hvor udvalgte eksempler på nordisk forskning diskuteres relateret til natur, samfund, historie, pædagogik og sundhed. Gennem komparative analyser sammenholdes dansk, nordisk og international forskning i friluftsliv, hvor den studerende på et kritisk og reflekteret grundlag skal opnå forståelse for friluftsliv i det (post)moderne samfund
Sammenfattende forventes den studerende ud fra egne praktiske og arbejdsrelaterede erfaringer og med afsæt i teori fra studiet at kunne analysere og diskutere friluftsliv på et akademisk niveau, dvs. ud fra viden og indsigt i pædagogiske og sundhedsmæssige potentialer kunne igangsætte eller bidrage til projekter for forskellige målgrupper.
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:
Viden
- Beskrive friluftslivets historie, trends og tendenser i den nordiske tradition samt engelsksprogede verden samt demonstrere indblik i aktuel national og nordisk forskning inden for friluftsliv
- Forstå og forholde sig kritisk til hvorledes naturen bruges som argument og begrundelse i og for friluftsliv
- Beskrive kernebegreber, tænkemåder, teorier og problemstillinger i relation til friluftsliv, læring og pædagogik, herunder forståelse for friluftspædagogikkens betydning for individ, organisation og samfund
- Beskrive sundhedsbegreber og -definitioner, forebyggelse, og evidens generelt samt og rettet mod friluftsliv samt demonstrere overblik over sundhedsrelateret forskning i friluftsliv, eksempelvis udeskole, stress, mv.
Færdigheder
- Analysere forskelle/ligheder mellem forskellige traditioner for friluftsliv i nordisk og internationalt perspektiv, fx i relation til natursyn, organiseret vs. uorganiseret friluftsliv, friluftsliv i forskellige dele af samfundslivet (stat, marked, civilt samfund) samt hvordan naturen kan bruges som argument for konkrete former for friluftsliv.
Kompetencer
- Kunne diskutere og perspektivere friluftsliv i et dansk og nordisk/ internationalt perspektiv ud fra viden og indsigt i samfundsudviklingen
- Kunne diskutere og argumentere for moderne friluftspraksis ud fra forskningsbaseret viden om og indsigt i pædagogiske og sundhedsmæssige potentialer og dermed kunne forberede, gennemføre og evaluere projekter for forskellige målgrupper.
Fremsendes forud for kursets start.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Ekskursioner
- 16
- Forberedelse
- 75
- Forelæsninger
- 50
- Kollokvier
- 8
- Projektarbejde
- 120
- Vejledning
- 5
- I alt
- 275
Ved masterkurser og betalende deltid indsætter administrationen (studieadministrationen) link til hjemmeside med information om tilmelding
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minutterSkriftlig afleveringDer arbejdes løbende med portfolio og ved afslutning af undervisningsforløbet afleveres en skriftlig eksamensportfolio, der efterfølgende forsvares mundtligt (vægtning 40/60).
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Reeksamen foregår på baggrund af en stillet, skriftlig opgave, bedømmelse efter 7-trinsskalen. Intern censur.
Den skriftlige opgave udleveres via e-mail 2 måneder inden afleveringstidspunktet.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGM16011U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Efterår
Udbydes efteråret 2016.
- Skemagruppe
- Uden for skemagruppe.
- Kursuskapacitet
- 25 studerende (1 hold af 25).
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Peter Stubkjær Andersen (4-797a7b68466f6d7434717b346a71)
Undervisere
Udover kursusansvarlige inddrages kolleger fra IGN, fra andre institutter ved KU, fra andre universiteter samt relevante praksiseksperter