NBIA04054U Zoofysiologi (Zoofys)
Zoophysiology (Zoofys)
Bacheloruddannelsen i biologi
Undervisningen er tematisk, og med udgangspunkt i tilpasning til akvatiske og terrestriske miljøer belyses et udvalg af følgende emner: homeostase, energistofskifte, fødeoptagelse og bevægelse, osmoregulering og ekskretion, respiration og kredsløb, døgnrytmer, estivering og hibernering.
Viden:
Den studerende vil kunne forstå og reflektere over begreberne og mekanismerne bag fysiologisk adaptation og akklimatisering på genom-, celle- og organniveau. Endvidere vil den studerende kunne foreslå eksperimentelle protokoller til belysning af zoofysiologiske problemstillinger.
Færdigheder:
Den studerende vil kunne udføre zoofysiologisk relevante beregninger og eksperimenter samt skriftligt og mundtligt kunne forklare og diskutere mekanismerne bag fysiologiske adaptationer og fysiologisk akklimatisering på genom-, celle- og organniveau.
Kompetencer:
Den studerende vil kunne vurdere betydningen af cellulære mekanismer for fysiologiske adaptationer og fysiologisk akklimatisering på genom-, celle- og organniveau, samt diskutere betydningen af adaptationer og akklimatisering i dyreverdenen. Endvidere vil den studerende gennem de opnåede færdigheder kunne planlægge og udføre zoologisk relevante eksperimenter.
Se Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 144
- Forelæsninger
- 21
- Praktiske øvelser
- 28
- Teoretiske øvelser
- 12
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minutter og 20 minutters forberedelse---
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
- Beskrive en eukaryot celles strukturelle og funktionelle opbygning og relatere funktion til opbygning
- Skelne mellem aktiv transport, passiv transport/diffusion, co-transport og counter-transport
- Redegøre kvantitativt for fysisk-kemiske mekanismer, der opretholder ion-gradienter over cellers plasmamembran og vurdere disse gradienters betydning på celle- og organismeniveau
- Anvende det matematiske udtryk for Michaelis-Menten kinetik, udlede kinetiske konstanter fra en forelagt proces med mætningskinetik, og vurdere konstanternes fysiologiske betydning
- Forklare og give eksempler på begreberne: thermodynamisk ligevægt, elektrokemisk potentiale, steady state, homeostase og feed-back regulering
- Beskrive opbygningen af de i pensum omtalte makromolekyler og deres cellulære regulering og funktion på celle og organniveau
- Beskrive kvalitativt de af følgende fysiologiske emner, der indgår i pensum: energistofskifte, fødeoptagelse, bevægelse, metamorfose, osmoregulering, ekskretion, respiration og kredsløb
- Relatere døgnrytmer, cryptobiosis, estivering og hibernering til skiftende ydre miljø og beskrive energistofskiftets tilpasning på organ og celleniveau
- Skelne mellem begreberne fysiologisk adaptation og fysiologisk akklimatisering
- Analysere fysiologisk adaptation og akklimatisering på genom, celle- og organismeniveau
- Med eksempler på akvatiske og terrestriske organismer kunne vurdere arters tilpasning til miljøets fysisk-kemiske forhold
- Med udleveret figurmateriale visende graf og/eller med anatomisk og ultrastrukturel information forklare og analysere et organs eller organismes fysiologiske reaktioner på givne ydre påvirkninger i laboratoriet eller i det naturlige miljø
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NBIA04054U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 75
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biologi og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Biologisk Institut
Kursusansvarlige
- Nadja Møbjerg (8-706f71646c67746942646b71306d7730666d)
Undervisere
Morten Schiøtt, Carsten Juel, Henriette Pilegaard og Nadja Møbjerg.