HIVK0310EU Kbh: Videns- og Mediehistorie, Tilvalg
The History of Knowledge and Media
Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2013
Medierne har i det 20. århundrede spillet en central rolle for
samfundsudviklingen og organiseringen af viden. Som eksempler kan
nævnes: telefonen, radioen, filmen, TV-mediet og digitaliseringen
med meget forskelligartede former for opbevaring og formidling af
viden og kultur. Kurset vil undersøge og diskutere mediernes
betydning for hverdagsliv, infrastruktur og politik.
I forskellige perioder af det 20. århundrede har medierne haft
afgørende betydning for overordnede historiske sammenhænge og
specifikke begivenheder, fx i henseende til politisk propaganda,
samfundsdebat og kulturliv.
Kurset vil specielt fokusere på den kulturpolitiske baggrund for
etableringen af kultur- og medieinstitutioner som fx
folkebibliotekerne og Danmarks Radio, herunder
public-service-begrebet og etableringen af en national mediekultur.
Tilsvarende er biografen og dens placering i byens rum
mediehistorisk interessant, ligesom forskellige musikbærende
materialer har været vigtige forudsætninger for periodens
ungdomskulturer.
Kompetencemål
Modulet giver den studerende
Viden om og forståelse af:
- Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.
Færdigheder i at:
- Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
- Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
- Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at:
- Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
- Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Kovarik, Bill (2011): Revolutions in Communication. New York: Continuum
- Thompson, John B (2001): Medierne og moderniteten. København: Hans Reitzel
- Christiansen, Hans Christian og Catrine Werchmeister (2006): København: Informations Forlag
- Dahlkild, Nan (2013)Velfærdens spydspids i: Architectura 35, 2013, s. 139-171
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Eksamensforberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksamenssprog: Dansk
Omfang: Maks. 20 normalsider for en individuel besvarelse - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK0310EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Nan Dahlkild (6-667a71383533436b7870316e7831676e)
- Martin Dyrbye (6-677c75657c68436b7870316e7831676e)