HIVK0310DU Kbh: Humanistisk forskning og vidensociologi (kampen om disciplinerne), Tilvalg
Cph: Humanistic reseach and sociology of knowledge
Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2013
Der er aktuelt stor diskussion om de humanistiske fags omfang og placering i samfundet, stærke fagtraditioner brydes med nye krav til anvendelse og legitimering, og som videnskab har humaniora mange særlige tilgange og anderledes output - og forældede forestillinger.
Kursets hensigt er at gives et samlet blik på humaniorafag og humanistiske videnskabstraditioner, med berøring til videnskabsteori og -sociologi, -politik mv.
Hovedgrundlaget vil være det igangværende Humanomics-projekt (KU og AAU), der omfatter både en teoretisk antologi og en stor empirisk kortlægning, og som er godt afsæt både for et overblik og for diskussioner og opgaver i mange retninger.
Der er mange IVA-relevante felter: Big Data og analyser heraf (fx Google Books Ngram), Humanvidenskabelige laboratorier og kompetence-clustre og anden ny infrastruktur, men der er nok så mange tværgående problemstillinger som forskningskommunikation, videnskabsfortællinger, forskningsevaluering.
En væsentlig pointe ligger i det tværfaglige, der fremmes af at studerende fra forskellige humaniorafag melder sig til kurset, ligesom der inviteres gæsteundervisere fra andre af HUM-institutter.
Kompetencemål
Modulet giver den studerende
Viden om og forståelse af:
- Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.
Færdigheder i at:
- Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
- Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
- Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at:
- Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
- Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- F. Stjernfelt & D. Budtz Pedersen (red.). Kampen om disciplinerne. Viden og videnskabelighed i humanistisk forskning. Hans Reitzel, 2015
- F. Stjernfelt & D. Budtz Pedersen (red.). Kortlægning af dansk humanistisk forskning. Hans Reitzel, 2016
- R. Bod: A New History of the Humanities. Oxford UP, 2014
- J. Faye og D. Budtz Pedersen (red). Hvordan styres videnssamfundet. Nyt fra samfundsvidenskaberne 2012
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Eksamensforberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksamenssprog: Dansk
Omfang: Maks. 20 normalsider for en individual besvarelse - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK0310DU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Niels Dichov Lund (12-78736f767d386e38767f786e4a727f7738757f386e75)
- Niels Ole Finnemann (9-6d7075756c74687575476f7c7435727c356b72)
- Jack Andersen (13-756c6e76396c796f707d7e70794b738078397680396f76)