HIVK01084U Aal., Vidensmedier, Konstituerende valg B1
Aal., Knowledge Media, Constituent elective B1
Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2016
På modulet arbejdes med videregående studier af konsekvenserne af digitalisering og udbredelse af digitale netværksmedier. Modulet diskuterer med afsæt i medieteori og -historie forskellige medieforståelser og -former samt mediers funktion og brug i sociale og kulturelle rum. Modulet belyser samtidig hvordan mediebrugere udvikler forskelligartede mediekompetencer. Endelig inddrager modulet eksempler på mediering af viden, fx i relation til videnskab og æstetik.
- Videns- og kulturtilegnelse gennem nye medier
- Videns- og kulturformidling gennem nye medier i udvalgte kultur- og læringsinstitutioner
- Digitale læringsprocesser
- Digital vidensformidling
Kompetencemål
Modulet giver den studerende
Viden om og forståelse af
Vidensmediernes rolle i nutidens informationssamfund.
Digitalisering af medierne.
Medieteori og digitalitet og i relation til videns- og kulturformidling.
Færdigheder i at
Identificere og analysere digitale mediers funktionalitet.
Anvende relevante medieteorier til analyse af konkrete medie-produktioner.
Analysere, sammenligne og problematisere medier på et historisk og teoretisk grundlag.
Kompetencer i at
Vurdere og evaluere digitalt medieret videns- og kulturformidling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
Dækkende og kritisk redegøre for teorier om vidensmedier og digitalisering.
Diskutere og sammenligne forskellige teorier om medier og digitalisering.
Analysere og vurdere anvendelsen af digitale medier til videns- og kulturformidling
- Kritisk vurdere og diskutere digitalitet, herunder betydningen for nye og gamle medier.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Gitelman, L. (2014) Paper Knowledge: Toward a Media History of Documents. Durham: Duke University Press
- Gee, J. P. (2007) What video games have to teach us about learning and literacy. London: Palgrave
- Andrews, R. et al. (2011) E-learning Theory and Practice. London: SAGE
- Larsen P. H. (1990) Faktion - som udtryksmiddel. Viborg: Amanda
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang: 15-20 normalsider + 10 sider pr. studerende udover én. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2017
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK01084U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen oktober 2016
- Kursuskapacitet
- 35 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Helene Høyrup (6-7d777a383738466e7b7334717b346a71)
- Lars Konzack (7-72767581686a72476f7c7435727c356b72)