HIVB00082U Aal: Undersøgelsesdesign - Kultur og medier (valgfag og konstituerende)

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Aal: Research Design - Culture and Media (elective and constituent)

Uddannelse

Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2015

Kursusindhold

Kurset introducerer til design af undersøgelser af kultur og medier. Det omhandler dels kultur- og medieanalytiske undersøgelsesmetoder og dels kultur- og mediehistorisk begrebsdannelse. Blandt de indholsmæssige elementer behandles følgende:

  • Diskursanalyse
  • Hermeneutik og semiotik
  • Nye kulturstudier
  • Kulturbegrebets historie og dimensioner
Målbeskrivelser

Kompetencemål for modulet

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • kobling af teori og metode mhp. gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling

  • forskellige typer af indsamlings- og analysemetoder til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling

  • undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med fokus på enten “Brugere og formidling”, ”Kultur og medier” eller ”Information og organisering”.

Færdigheder i at

  • reflektere over centrale indsamlings- og analysemetoder til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling

  • vurdere egnede indsamlings- og analysemetoder, og kombination af disse, til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

Kompetencer i at

  • tilrettelægge undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling

  • foretage relevante studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • koble teori og metode til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med særligt fokus på kultur og medier

  • vurdere egnede indsamlings- og analysemetoder, og kombinationen af disse, til gennemførelse af studier inden for kultur og medier

  • tilrettelægge undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for kultur og medier

  • foretage relevante studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med særligt henblik på kultur og medier

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Gripsrud, J. (2010) Mediekultur og mediesamfund, 2. udgave. København: Hans Reitzels Forlag
  • Jørgensen, M. W. et al. (2011) Diskursanalyse som teori og metode: Roskilde: Roskilde Universitetsforlag
  • Hauge, H. & Horstbøll (red., 1988): Kulturbegrebets kulturhistorie. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag
  • Bachmann-Medick, D. (2016): Cultural Turns: New Orientations in the Study of Culture. Amsterdam: De Gruyter
Holdundervisning. workshops, gruppearbejde
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 90
  • Eksamensforberedelse
  • 72,9
  • Holdundervisning
  • 42,5
  • I alt
  • 205,4
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: 12-15 normalsider
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2017