HIVB00033U Kbh., Videnskabsteori og vidensformer
Cph., Theory of Science and Forms of Knowledge
Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2015
Vidensformer refererer til anerkendte opdelinger af viden i videnskabelig, praktisk, etisk og æstetisk viden, eller alternativt eksplicit og tavs viden. Kurset fokuserer på de forskellige vidensformers historiske forankring og udvikling såvel som på de problemstillinger, der kendetegner deres aktuelle status. Den videnskabelige vidensform knytter endvidere an til kursets andet hovedelement, videnskabsteorien, som introduceres bredt med særlig vægt på videnskabsteoretiske positioner, videnskabelige begreber og videnskabeligt sprog. Både i forhold til videnskabsteori og videnformer prioriteres aktuelle problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling, og tilgangen er både praktisk og teoretisk.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- videnskabsteoretiske positioner og begreber generelt og i informationsvidenskab og kulturformidling
- centrale vidensformer (fx etisk-, æstetisk-, videnskabelig-, praktisk viden), deres historiske forankring og aktuelle vilkår
- videnskabelig og akademisk praksis.
Færdigheder i at
- redegøre for centrale videnskabsteoretiske positioner og deres forskellige forståelser af videnskabelighed, viden og kultur
- diskutere hvad der kendetegner videnskab – herunder begreber som ’sikker viden’, ’videnskabelige normer’ og ’kulturel kontekst’
- tænke og argumentere akademisk.
Kompetencer i at
- identificere og diskutere videnskabsteoretiske problemstillinger i informationsvidenskab og i kulturformidling
- analysere og diskutere centrale vidensformer i praksis
- skrive akademisk.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- redegøre for generelle videnskabsteoretiske positioner og identificere disse positioner i informationsvidenskab og i kulturformidling
- diskutere centrale vidensformers historiske forankring og aktuelle praksis
- arbejde akademisk med problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Gustavsson, B (2001). Vidensfilosofi. Klim.
- Holm, AB (2011). Videnskab i virkeligheden: en grundbog i videnskabsteori. Samfundslitteratur.
- Køppe, S & Collin, F (eds.) (2014). Humanistisk videnskabsteori. 3. udgave. Lindhardt & Ringhof.
- Langergaard, L, Barlebo Rasmussen, S, & Sørensen, A (2006). Viden, videnskab og virkelighed. Samfundslitteratur.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Eksamensforberedelse
- 210,8
- Holdundervisning
- 80
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minEksaminationssprog: Dansk
Omfang: 10-15 normalsider
Materialet har form af en bunden hjemmeopgave om et af underviserne fastlagt
emne eller stillet opgave til besvarelse. Afleveringsfristen for den bundne
hjemmeopgave er den af instituttet fastsatte frist for aflevering af hjemmeopgaver. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2017.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00033U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 190 deltagere fordelt på 5 hold
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Rune Eriksson (13-7c7f786f386f7c73757d7d79784a727f7738757f386e75)
- Lisbeth Worsøe-Schmidt (5-4e30593055426a776f306d7730666d)
- Laura Skouvig (13-766b7f7c6b387d75797f8073714a727f7738757f386e75)
- Jack Andersen (13-746b6d75386b786e6f7c7d6f784a727f7738757f386e75)
- Camilla Moring (14-6e6c787477776c39787a7d7479724b738078397680396f76)