HHIK06721U HIS 72. Governing bodies, registering people: Sundhedspolitik og kroppenes historicitet i Danmark set i en global kontekst 1750 - 1950
HIS 72. Governing bodies, registering people: Sundhedspolitik og kroppenes historicitet i Danmark set i en global kontekst 1750 - 1950
Historie
Modul 1: Historisk forskningsdiskussion og akademisk skriftlighed
(30 ECTS):
- Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion (HHIK03721E) [15 ECTS]
- Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03731E) [15 ECTS]
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
For studerende, hvis centrale fag hører under et andet
hovedområde end humaniora, forlænges kandidatsidefaget med 30
ECTS-point, der skal udgøres af fagelementerne Historisk
kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion (HHIK03721E) og Metodiske og analytiske
redskaber (HHIK03731E) (se 2015-studieordningen for det centrale
fag på kandidat-niveau i Historie).
Governing bodies, registering people: Sundhedspolitik og
kroppenes historicitet i Danmark set i en global kontekst 1750 -
1950
I Danmark har staten ført sundhedspolitik siden 1600-tallet. I de
første århundreder var formålet først og fremmest at få en sundere
befolkning, der kunne betale større skatter og blive bedre
soldater. Senere blev folkesundhed i højere grad set som et gode i
sig selv og efterhånden tog det sundhedssystem vi kender i dag
en form, der er væsentlig anderledes end for eksempel
sundhedssystemet i USA. På dette kursus underviser vi i
sundhedspolitikkens udvikling og dens samfundsmæssige konsekvenser.
Vi arbejder med at forstå om mennesker er blevet sundere og i hvor
høj grad selve kroppene har ændret sig (højde, vægt, arbejdsevne,
intelligens, frugtbarhed, sygelighed, aldring, dødelighed med
videre). For at få forskellige bud på sammenhænge læser vi teorier
om public health, biopolitik og om kroppens historicitet (Porter,
Foucault, Bourdieu, Butler med flere).
Metodisk arbejder vi med at kombinere kulturhistoriske metoder, der
kan belyse, hvordan tænkningen om krop og sundhedspolitik har
ændret sig med metoder fra historisk demografi, der kan belyse
fertilitet, sygelighed, dødelig og på hvilken måde selve kroppene
har ændret sig. Danmark har nogle af de bedste kilder i verden til
dette, fordi det har været en vigtig del af sundhedspolitikken
allerede fra 1600-tallet at registrere de enkelte mennesker.
Der undervises integreret mellem de to dele af modul 1. Vi begynder
med det teoretiske og metodiske og fokuserer derefter i stigende
grad på opgaveskrivningen med særlig vægt på, hvordan man laver en
velfungerende forskningsdiskussion. Opgaverne vil kunne have
problemstillinger i mange forskellige emnefelter indenfor kursets
rammer for eksempel: Bekæmpelse af syfilis, uægte børn, seksualitet
i og udenfor ægteskab, beslutninger om børneantal, prævention,
børneplejestationer, kolera, spædbørnsdødelighed, amning,
betydningen af fødselsvægt for senere sundhed, fødevareforsyningen
under første verdenskrig, epidemilovgivningens indgreb i den
personlige frihed, skønhed og sundhed, betydningen af
sundhedsforsikring for sygelighed og dødelighed, infant
abandonment, fattige børns vækst under opfedningsophold,
prostitueres sundhed og dødelighed, seksualreformbevægelsen,
homoseksuelles vilkår, illegale aborter, prostitutionslovgivning,
sædelighedspolitiet et cetera et cetera. Der kan både skrives
mikrohistoriske opgaver og opgaver med en mere generaliserende
synsvinkel og tidsperiode kan vælges kortere eller længere. Hvis
man har lyst, kan man arbejde tæt sammen med Barbara Revuelta i
hendes forskningsprojekt, hvor hun undersøger sundhed og dødelighed
i København gennem etableringen af enkelte menneskers livsforløb på
massebasis ved hjælp af folketællinger.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus
på forskningsdiskussion
• i en diskuterende form redegøre for et relevant
forsk-ningslandskab og relevante dele af den hidtidige forsk-nings
resultater om en selvvalgt mindre problemstilling vedrørende
kroppens historicitet
• gennemføre en afgrænset empirisk undersøgelse om den selvvalgte
problemstilling ved brug af kildemateriale ud-valgt efter mekaniske
kriterier (for eksempel avisartikler eller patientjournaler)
og/eller ved brug af komparative metoder og/eller ved brug af
historisk demografiske me-toder
• skrive om undersøgelsen i en metodisk reflekteret form
• tilrettelægge ovenstående undersøgelse, så den passer til den
under kurset til rådighed værende tidsramme og til et sideantal,
der ikke udgør mere end halvdelen af opgavens omfang og ikke mindre
end en fjerdedel
• have den relevante viden om den historiske kontekst i Danmark for
den valgte problemstilling
Metodiske og analytiske redskaber
• redegøre for og diskutere metoder, teorier og resultater i
faghistoriske værker og teoretisk bredere værker om aspekter af
kroppens historicitet herunder den sam-fundsmæssige betydning af
public health og forskellige forståelser af virkningsmekanismerne i
forhold til forskel-le i for eksempel højde, dødelighed og
fertilitet
• anvende Excel som redskab til simple kvantitative ana-lyser og
til at strukturere kulturhistoriske analyser for ek-sempel af
læserbreve eller sundhedsanvisende litteratur
• redegøre for og diskutere styrker og svagheder i forskel-lige
metoder og analysestrategier, som er anvendt i
forsk-ningslitteraturen
Grundbøger, læsning og uploads inden
kursusstart
Grundbøger på kurset er nedenstående. Oplysninger om den øvrige
litteratur lægger vi i Absalon. Vi regner med, at I læser de tre
værker mærket med * og laver uploads om dem i Absalon inden kurset
begynder, så vi kan komme hurtigt fra start.
- Robert W. Fogel, Roderick Floud, Bernard Harris & Sok Chul
Hong: The Changing Body: Health, Nutrition, and Human
Development in the Western World since 1700. Cambridge
University Press, 2011.
- Michel Foucault: "chapter eleven 17 March
1976," IN Foucault: Society must be defended,
Lectures at the Collège de France 1975-76. London: Penguin
Books, 2003 (p. 239-264). Om biopolitik. Udleveres på kurset.
- * M. Livi-Bacci: The Population of
Europe. A History. Blackwell Publishers, Oxford,
2000.
- * Anne Løkke: "State and insurance: the
long-term trends in Danish health policy from 1672 to 1973."
Hygiea Internationalis 6: 1 (2007): 7-24. Fri
onlineadgang.
- Anne Løkke: Døden i barndommen. Spædbarnsdødelighed og
moderniseringsprocesser i Danmark 1800 til 1920. København:
Gyldendal 1998. Vi lægger pdf i Absalon.
- * Dorothy Porter: Health, Civilization and
the State: A history of Public Health from Ancient to Modern
Times. London: Routledge, 1999.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 259
- Forberedelse
- 406
- Holdundervisning
- 112
- I alt
- 777
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/tilvalgka/Sider/default.aspx
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK06721U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Anne Løkke (2-6f7a4e76837b3c79833c7279)
- Barbara Ana Revuelta Eugercios (8-86798a8979808875547c8981427f8942787f)