HHIB07584U HIS 58. Det osmaniske Rige, kristne muslimer og dannelsen af Grækenland og Tyrkiet
HIS 58. Det osmaniske Rige, kristne muslimer og dannelsen af Grækenland og Tyrkiet
Historie
Modul 4A:
Område 4: Kulturel afstand og historisk forståelse med akademisk
skriftlighed (HHIB00581E) [Bacheloruddannelsen,
2013-ordningen]
Det osmaniske Rige, kristne muslimer og dannelsen af
Grækenland og Tyrkiet
Grækenland og Tyrkiet er opstået ud af det, der for mindre end
hundrede år siden blev omtalt som ”Tyrkiet i Europa”, og som var en
del af det multietniske Osmanniske Imperium. Der er tale om en
statsdannelse, der var organiseret på fundamentalt andre former for
fællesskabs- og loyalitetsstrukturer end dem, der udgør de
grundlæggende elementer i nationalisme, såsom fælles sprog,
historie eller etnicitet. I det osmanniske rige var de formelle
fællesskab baseret på konfession, dvs. på den tro, man var født
eller døbt ind i. Det gjaldt for indbyrdes sociale og politiske
fællesskab, og det gjaldt for forholdet mellem borger og stat. På
den måde udgjorde nationalisme både en udfordring for rigets
grundlæggende måde at organiserer sig på og for den officielle
status for muslimer og kristne. Oprettelsen af nationalstater var
baseret på nationalisme, men indebar en radikal transformation af
institutioner, praksis-former og mentalitet, som til tider udløste
en kriseagtig udvikling både i forholdet mellem Det osmanniske Rige
og de nye nationalstater samt stormagterne og internt i de enkelte
lande.
Kurset vil diskutere de processer, der førte til opløsningen af den
multietniske statsdannelse og til skabelsen af nationalstater i
osmanniske rum. Vi fokuserer på den indre udvikling af riget, på
skabelsen af de rigets efterfølgerstater Grækenland og Tyrkiet og
på hvordan reformuleringen af identitet og fællesskab med
udgangspunkt i nationalismes kategorier påvirkede både dem, der
blev borgere i de nye stater og dem, der blev tilbage i Det
osmanniske Rige inden dets endelige fald. Kurset vil også
diskuterer stormagternes rolle, først og fremmest deres
intervention i Det osmanniske Rige indre forhold.
Vi vil særligt fokusere på:
1) Forandring og reform i Det osmanniske Rige
2) Grækenland betydning som ’den signifikante anden’ for de
osmanniske reformer
3) Kristen og muslimsk sameksistens ’før nationen’
4) Erindring og mundligt tradition som historiske kilder
5) Opfattelen af Osmanniske Rige hos de europæiske stormagter og
synet på kristne og muslimer.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• være fortrolige med de forandringer og reformer, som det Det
osmanniske Rige undergik og fremmede dannelsen af nationalstater i
området
• være i stand til analysere og kritisk diskutere de faktorer, der
drev denne udvikling
• beherske og være i stand til kritisk at diskutere de central
begreber, der bruges, dels af aktørerne selv, dels i vores analyser
af Det osmanniske Rige og af nationalstatsdannelserne
• være i stand til at diskutere og forholde jer kritisk til den
historiografi og meningskrystallisering, der er opstået omkring Det
osmanniske Rige
• forstå og kritisk diskutere de metodiske og teoretiske problemer,
som knytter sig til denne historiografi
- Sükrü Hanioglu: Late Ottoman Empire. Princeton UP,
2008.
- Nicholas Doumanis: Before the Nation: Muslim-Christian
Coexistence and its Destruction in Late Ottoman Anatolia.
Oxford UP, 2013.
- Ugur Ümit: The Making of Modern Turkey: Nation and State in
Eastern Anatolia 1913-1950. Oxford UP, 2012.
- Davide Rodogno: Against Massacre: Humanitarian Intervention
in the Ottoman Empire 1815-1914. Princeton UP, 2011.
- Huseyin Sukru Illicak: A Radical Rethinking of Empire:
Ottoman State and Society during the Greek War Independence.
Dissertation Harvard University, 2011.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for BA-uddannelsen i historie; Kronologiske og geografiske spredningskrav for BA-uddannelsen i historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB07584U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Mogens Pelt (5-7e81767d855179867e3f7c863f757c)