HDAK00286U DAN; Sociale medier i strategisk kommunikation
Social media in strategic communication
Sociale medier spiller en stadig større og vigtigere rolle i organisationers strategiske kommunikation. Dette kursus fokuserer på spørgsmål som: Hvordan anvendes sociale medier i organisationers strategiske kommunikation? Hvilke muligheder og faldgruber findes? Hvordan har udviklingen i professionel brug af sociale medier været? Og hvordan kan en hensigtsmæssig strategi for professionel brug af sociale medier se ud – og hvorfor?
Kurset fokuserer således på organisationers anvendelse af sociale medier til opnåelse af strategiske mål for rutine-, kampagne- og krisekommunikation i en netværkskontekst – og på hvordan organisationer skaber hensigtsmæssige identiteter og relationer for sig selv, stakeholdere og omverdenen generelt.
Kurset introducerer til teori om sociale medier, til teori om strategisk brug af disse medier i en professionel kontekst samt til sociale mediers rolle i individers og organisationers identitets- og relationsskabelse.
De studerende skal også opnå kompetencer i at vurdere en professionel aktørs setup og brug af sociale medier i relation til formulerede strategiske mål og opnå kompetencer i at tilrettelægge strategi for en organisations hensigtsmæssige brug af sociale medier i rutine- kampagne- eller krisekontekst. Endvidere vil de studerende opnå kompetencer inden for rådgivning om hensigtsmæssig professionel interaktion på sociale medier
Eksaminanden kan
- redegøre for og reflektere over sociale mediers rolle i en kommunikationsstrategisk kontekst baseret på dyb forskningsmæssig viden
- redegøre for og reflektere over forskellige typer af fællesskabers betydning for sociale mediers rolle i individers og organisationers identitets- og relationsskabelse
- identificere udviklingstræk og diskutere udviklingsmuligheder i strategisk brug af sociale medier.
DAN KA-2008
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/dansk/dansk_ka_2008.pdf
DAN KA-2015
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/dansk/dansk_ka.pdf
bestræber sig på at sætte teori i relation til praksis, vil der være en række
individuelle og gruppebaserede øvelser i praktiske analyser, og der vil være gruppearbejde, hvor målet er at applicere teori på empiri og cases. Endvidere vil der være underviserstyret plenumrefleksion med henblik på afdækning af perspektiverne i
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 160,5
- Holdundervisning
- 42
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioDAN KA-2015
Portfolioprøve under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
DAN KA-2008
Disp. prøveform ved vintereksamen 2016/2017
Portfolioprøve under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK00286U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Marta Karolina Olsen (20-7b6f80826f3c796f807d7a777c6f3c7d7a81737c4e76837b3c79833c7279)
- Katrine Mølgaard Thielke (6-848380474848527a877f407d8740767d)
Undervisere
Marta Karoline Olsen og Katrine Thielke