HDAK00227U DAN; AFLYST Læsning og læseundervisning
Reading: Decoding, comprehension, and teaching
Dansk
Overvejer du at blive dansklærer, fx i gymnasiet eller på læreruddannelsen? Vil du vide mere om hvordan man lærer at læse – og mere opmærksom på hvordan du selv læser? Så vil dette kursus være en god bagage. Vi vil beskæftige os med spørgsmål som disse:
Hvilke faktorer bestemmer hvor hurtigt man læser, og hvor godt man forstår det man læser?
Hvordan er den typiske udvikling af læsefærdigheder – og hvordan kan man som underviser hjælpe udviklingen på vej?
Hvorfor har mange svært ved at stave – og hvad kan man gøre ved det?
Hvordan afgør man, om en person er ordblind – og kan læsevanskeligheder afhjælpes?
Hvordan vurderer man kvaliteten af læse- og staveprøver?
Faglige mål: Formålet med kurset er, at deltagerne får indsigt i læsning og stavning, inkl. vanskeligheder med læsning og stavning og undervisning i læsning og stavning – fra begyndertrinnet til videregående niveau. Hertil hører, at deltagerne bliver bekendt med læseforskningens metoder og resultater, og at de får erfaringer med selv at læse områdets primærlitteratur.
Litteratur: Som grundbog benyttes Carsten Elbro: Læsning og læseundervisning, Gyldendal (3. udgave, 2014).
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 160,5
- Holdundervisning
- 42
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøveBunden skriftlig hjemmeopgave.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK00227U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Udenfor blokstruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Kurset forventes aflyst ved færre end 20 tilmeldinger. - Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Holger Juul (4-7a85857c5078857d3e7b853e747b)
Undervisere
Holger Juul