HBIB001AEU Aal-Kbh, Projektarbejde C: CMC
Aal-Cph., Project C: CMC
Informationsvidenskab og kulturformidling STO 2012
CMC - Computer-mediated communication - undersøger kommunikationsprocesser formidlet via Internettet. Kurset har særligt fokus på tekstbaseret kommunikation gennem digitale medier (fx e-mail), sociale platforme, blogs, diskussionfora m.m., men også kommunikation via websider og deres interaktive muligheder.
Centrale emner for kurset er:
- Internettets historie og udviklingen af CMC som en platform for vidensdeling, samt hvilken indflydelse dette har på interaktion mellem mennesker og viden.
- Online-kommunikation i tværfagligt perspektiv, herunder psykologiske, lingvistiske, semiotiske og pragmatiske vinkler.
- CMC set i relation til informationsvidenskaben, og hvordan digitale medier indvirker på brugeradfærd, informationskompetencer, informationstjenester og informationsarkitektur.
Kurset indrager eksempler på CMC i form af konkrete cases som kan være inden for Digital Humanities, kommunikation i hverdagslivet og indenfor særlige interesseområder (GDS-kultur, amatør-interesser og fandom), kulturinstitutioners kommunikation (både via hjemmesider og -kataloger samt på sociale medier), eller videnskabelig kommunikation.
Kursus udbydes både i Aalborg og København, delvis som e-læringskursus.
Kompetencemål:
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Redegøre kritisk og reflekteret for de anvendte teorier og metoder.
- Forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
Wallace, P. M. (2001). The psychology of the internet. Cambridge: Cambridge University Press.
Herring, S. C., Stein, D., & Virtanen, T. (2013). Pragmatics of computer-mediated communication. Berlin: De Gruyter Mouton.
Lotina, L., & Lepik, K. (2015). Exploring Engagement Repetoires in Social Media: the Museum Perspective. Journal of Ethnology and Folkloristics, 9(1), 123–142.
Herring, S. C. (2007). A faceted classification scheme for computer-mediated discourse. Language@ Internet, 4(1), 1-37.
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 96
- Eksamensforberedelse
- 220,8
- Holdundervisning
- 94
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioEksaminationssprog: Dansk
Den skriftlige hjemmeopgave udgøres af de portfoliobesvarelser, der er udarbejdet I undervisningsforløbet og bearbejdet efterfølgende frem til afleveringsfristen for hjemmeopgaven.
Omfang: Maks. 24 normalsider - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2017
- Reeksamen
5-dages bunden hjemmeopgave, August 2017.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB001AEU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår hhv. I Aalborg og København, alt efter hvilket hold man er tilknyttet.
- Kursuskapacitet
- 50 deltagere fordelt på 2 hold. Ét I Aalborg og ét I København
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Martin Muderspach Thellefsen (17-766a7b7d7277377d716e75756e6f7c6e7749717e7637747e376d74)
- Henriette Roued-Cunliffe (5-79767c6c6b476f7c7435727c356b72)
- Volkmar Paul Engerer (15-7d767372746879356c756e6c796c79476f7c7435727c356b72)