HBIB00114U Aal., Videnstyring
Aal., Knowledge Management
Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2012
I modulet Videnstyring fokuseres på viden, vidensformer og håndtering af viden i organisationer. Videnstyring handler om både at udnytte og kommunikere eksisterende viden og om at udvikle ny viden. Modulet undersøger og diskuterer, hvordan forskellige vidensprocesser i organisationer kan håndteres, og hvordan relevante informationssystemer kan anvendes til organisering og formidling af viden. Modulet beskæftiger sig med forskellige metoder til analyse af vidensformer og organisering af viden, samt metoder og værktøjer til systemdesign med henblik på anvendelse i relation til forskelligartede videnstyringsprojekter.
Kompetencemål
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Samspillet mellem organisationsformer, organisatoriske processer og videnstyring.
- Relevante informationssystemers funktion og struktur i forhold til videnstyring.
Færdigheder i at
- Identificere og karakterisere centrale aspekter ved organisatoriske vidensprocesser med henblik på håndtering af viden.
- Udvælge og vurdere relevante metoder til analyse og design af informationssystemer i organisationer.
Kompetencer i at
- Analysere og vurdere anvendelsen af forskellige metoder og værktøjer i relation til konkrete videnstyringsprojekter.
- Bidrage til tværfaglige videnstyringsprojekter.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Redegøre for samspillet mellem organisationsformer, organisatoriske processer og videnstyring
- Analysere og reflektere over relevante informationssystemers funktion og struktur i forhold til videnstyring.
- Identificere og karakterisere centrale aspekter ved organisatoriske vidensprocesser med henblik på håndtering af viden.
- Udvælge og vurdere relevante metoder til analyse og design af informationssystemer i organisationer.
- Analysere og vurdere anvendelsen af forskellige metoder og værktøjer i relation til konkrete videnstyringsprojekter.
- Bidrage til tværfaglige videnstyringsprojekter.
Litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Christensen, P. H. (2010). Mere videndeling. Hans Reitzels Forlag
- Desouza, K. C. et al. (2014). Managing Information in Complex Organizations: Semiotics and Signals, Complexity and Chaos. Routledge
- Hislop, D. (2013). Knowledge Management in Organizations: A Critical Introduction. Oxford University Press
- Simonsen, J. et al. (2013). Routledge International Handbook of Participatory Design. Routledge.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 60
- Eksamensforberedelse
- 157,1
- Holdundervisning
- 56,7
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
5-dages bunden hjemmeopgave. Omfang: maks. 15 normalsider. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, februar 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00114U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår i Aalborg
- Kursuskapacitet
- 50 deltagere fordelt på 2 hold
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Torkild Leo Thellefsen (18-7a7578716f726a347a6e6b72726b6c796b74466e7b7334717b346a71)
- Lars Konzack (7-6e72717d64666e436b7870316e7831676e)