HAUK00017U AUD; Fordybelseskursus A: Sprog og kommunikation hos børn med autisme

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Language and communication in children with autism

Kursusindhold

Gruppen af børn med autisme spænder fra børn uden verbalt sprog til børn med alderssvarende sprog. Pragmatiske vanskeligheder optræder hos alle, men mange har desuden semantiske, grammatiske og fonologiske vanskeligheder. Børnenes funktionsniveau og udviklingsmuligheder er tæt sammenhængende med det sproglige niveau, og samtidig viser effektforskningen, at de mest markante resultater af autismeintervention kan opnås inden for det sproglige område. Derfor henvises børn med autisme typisk til talepædagog – i al fald i fx USA. Sådan er det imidlertid ikke i Danmark, men den tradition er der god grund til at lave om på.

Målbeskrivelser

Det primære formålet med kurset er, at deltagerne opnår indgående kendskab til de sproglige og kommunikative vanskeligheder, der optræder hos børn med autisme. Derudover vil de studerende stifte bekendtskab med de vigtigste autismerettede logopædiske interventioner og udredningsinstrumenter.

AUD KA-2008

http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​audiologopaedi/​audiologopaedi_ka.pdf

AUD BA-TV

http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​audiologopaedi/​audiologopaedi_batv.pdf

Brynskov, C. (2010). Sprog hos børn med autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 59, 21-23.

Brynskov, C. (2014a). Intervention rettet mod sproget hos børn med autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 72, 15-17.

Brynskov, C. (2014b). Introduktion til autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 72, 5-6.

Brynskov, C. (2015). Early Start Denver Model – intervention for de helt små børn med autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 75, 8-10.

Kim, S. H., Paul, R., Tager-Flusberg, H., & Lord, C. (2014). Language and Communication in Autism. In F. R. Volkmar, R. Paul, S. J. Rogers, & K. A. Pelphrey (Eds.), Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders, Fourth Edition (pp. 230-262). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.

Paul, R. (2008). Interventions to improve communication in autism. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 17(4), 835-856.

Salomone, E., Beranová, Š., Bonnet-Brilhault, F., Lauritsen, M. B., Budisteanu, M., Buitelaar, J., . . . Freitag, C. (2015). Use of early intervention for young children with autism spectrum disorder across Europe. Autism,20(2) 233–249.

Holdundervsining

Undervisning i Lingvistisk Laboratorium (22.5.13) torsdag 12-16 i ugerne 5,6,8,9,11 og 14
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 77
  • Holdundervisning
  • 24
  • Undervisningsforberedelse
  • 105
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Fri skriftlig hjemmeopgave