AØKB08017U Makroøkonomi I
Macroeconomics I
Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag
Faget sætter fokus på de langsigtede, trendmæssige tendenser i de vigtigste makroøkonomiske variable, aggregeret produktion, indkomst, forbrug og investering (totalt og per person), indkomstfordeling, realløn og realrente, nettofordringsposition overfor udlandet, teknologisk niveau og produktivitet samt ledighed. Faget videreudvikler dermed langsigtsdelen af Økonomiske Principper B.
Helt overordnet stilles spørgsmålene: Hvad kan forklare niveau
for og udvikling i en nations rigdom? Hvad kan forklare niveau for
og udvikling i den vedvarende, såkaldt strukturelle arbejdsløshed?
Da dette på mange måder er de helt afgørende spørgsmål i den
økonomiske videnskab, kan man i dette kursus kun forvente
indledende svar, men teori, metoder og empiri, der indgår i kurset,
er fundamentale for makroøkonomi også i et videregående
perspektiv.
I Makro I præsenteres som udgangspunkt de vigtigste empiriske
“stiliserede fakta” om de nævnte langsigtede, trendmæssige
bevægelser, og der opstilles og analyseres forskellige formelle
modeller til forståelse af de samme langsigtede, trendmæssige
tendenser. I sammenhæng med præsentationen af de alternative
langsigts-makromodeller præsenteres løbende empirisk materiale til
kritisk belysning af modellernes egenskaber.
Faget bygger op til Makro II ved at beskrive det forankringspunkt,
økonomiens fluktuationer foregår omkring. Det bygger også op til
Makro III ved at omfatte de mest fundamentale versioner af de
langsigtsmodeller, som indgår videregående i Makro
III.
Ved at gennemføre Makro I skal den studerende opnå følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Viden
De studerende skal kende til, forstå og kunne redegøre for de vigtigste empiriske “stiliserede fakta” om de langsigtede, trendmæssige bevægelser i vigtige makroøkonomiske variable, dvs. om økonomisk vækst og strukturel ledighed.
De skal kende til, forstå, kunne redegøre for og forholde sig kritisk til antagelserne bag og indholdet i den række af økonomisk teoretiske modeller, som bruges i kurset til forklaring af disse fakta og til forståelse af økonomiens trendmæssige udvikling i det hele taget.
De skal opnå kendskab til og kunne forholde sig kritisk til den måde, hvorpå empirisk materiale i kurset stilles op mod modellernes teoretiske egenskaber til belysning af modellernes empiriske plausibilitet.
De typer af modeller, der skal opnås kendskab til, og som skal kunne analyseres, omfatter modeller for lukkede såvel som for åbne økonomier, og statiske såvel som dynamiske modeller i både diskret og kontinuert tid.
Modellerne skal både kunne analyseres generelt og ved numerisk simulation (sidstnævnte dog kun af ikke-stokastiske dynamiske modeller i diskret tid).
Færdigheder
De studerende skal mestre de metoder og teorier, der gennemgås i kurset, dvs. stillet overfor et empirisk materiale eller en makroøkonomisk model, som direkte kendt fra kurset, skal de:
Af et empirisk materiale kunne uddrage, forklare og perspektivere, hvad dette fundamentalt siger om de overordnede langsigtede makroøkonomiske sammenhænge.
Af et empirisk materiale kunne uddrage, forklare og perspektivere, på hvilken måde dette belyser en bestemt makroøkonomisk model.
Stillet overfor en makroøkonomisk model kunne analysere denne i de dimensioner, der kendes fra kurset under inddragelse af de metoder, kurset præsenterer, dvs. kunne uddrage, forklare, perspektivere og forholde sig kritisk til, hvad modellen siger om de langsigtede makroøkonomiske sammenhænge.
Kunne konfrontere en kendt teoretisk model med et kendt empirisk materiale og på baggrund heraf kunne forholde sig kritisk til modellen og forklare og perspektivere sammenhængen mellem teori og empiri.
Kompetencer
Vigtige kompetencer, der begyndende skal erhverves i dette kursus (og videreudvikles i senere kurser) er:
Selvstændig opstilling og analyse af formelle, makroøkonomiske modeller, som af type er som kendt fra faget, men som kan være videreudviklinger og variationer heraf. En del af denne kundskab består i en verbal formidling af en forståelse af modellernes egenskaber.
Selvstændigt at kunne koble teori og empiri, så et empirisk materiale kan tilvejebringes og analyseres på en måde, der er afklarende i forhold til teorien. Igen er verbal formidling af de konklusioner, der kan drages ud af samspillet mellem teori og empiri, en vigtig del af den beskrevne kompetence.
At kunne tage udgangspunkt i et makroøkonomisk problem og herudfra bedømme og tage stilling til, hvilke teoretiske modeller og hvilken empiri, der hensigtsmæssigt kan inddrages i en analyse af problemet. Herved vil den studerende begyndende opnå kompetencer, der kan bruges ved udarbejdelse af BA-projektet og ved faktisk økonomisk analyse i eksempelvis ministerier og organisationer.
- Præcist og forståeligt kunne formidle indholdet af den nævnte slags selvstændige makroøkonomiske analyser
Peter Birch Sørensen og Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, “Introducing Advanced Macroeconomics: Growth and Business Cycles”. 2. udgave (2010), Kapitel 1 (minus afsnit 1.6) samt kapitel 2-12.
Holdundervisningen tager i et vist omfang form af “lærerstyret gennemgang”, men studerende søges i vid udstrækning aktiveret i forskellige former, som alle baserer sig på hjemmeforberedelse: Indspark fra de studerende ved den lærerstyrede gennemgang, decideret gennemgang af (dele af) opgaver ved studerende, gruppearbejde i timerne, korte “regn-selv-pauser”, summegrupper mv.
I tilknytning til holdundervisningen stilles der 7-9 skriftlige afleveringsopgaver. Bortset fra i starten og slutningen af semestret er der dermed aflevering næsten hver uge. Opgaverne vil blive gennemgået og diskuteret på holdene, når besvarelserne er afleveret. For disse opgavers vedkommende vil gennemgangen i særlig høj grad foregå med involvering af de studerende.
2 timers forelæsninger 1-2 gange om ugen og i gennemsnit 3 timers holdundervisning pr. uge i 14 uger.
Tid og sted:
Tid og sted for undervisning kan ses ved at trykke på linket evt. et af linkene til holdene under "Se skema". Forelæsningens tider vises under hvert link (16E står for Efterår 2016, 17F står for Forår 2017)
Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https://skema.ku.dk/ku1617/dk/module.htm
-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (vent tålmodigt)
-Vælg: “2200-E16; [Navn på kursus]” eller “2200-F17; [Navn på kursus]”
-Vælg: Liste
-Vælg “Efterår/Autumn – uge 30-3” eller “Forår/Spring – uge 4-29”
-Tryk: “Se skema”
Bemærk venligst:
- At hold kan ændre dag og tid op til studiestart uden accept af de tilmeldte. Hvis dette sker vil det fremgå af uddannelsessiderne på KUnet og i det personlige skema.
- At hvis for mange studerende har ønsket samme hold, fordeles de studerende tilfældigt på de andre hold.
- At holdændring ikke er muligt efter eftertilmeldingsperioden er afsluttet.
- At et hold kan blive lagt sammen med et andet ved for lidt tilmeldte studerende eller ved manglende undervisningsressourcer.
- At det ikke er tilladt at deltage på et hold, man ikke er tilmeldt, da lokalet kun har plads til de tilmeldte studerende.
- At holdunderviseren ikke kan rette opgaver fra andre end holdets tilmeldte studerende.
En oversigt over alle fag på 3. semester kan ses på https://intranet.ku.dk/polit_ba/undervisning/Lektionsplan-F17/skemaer/Sider/default.aspx
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 3
- Forberedelse
- 119
- Forelæsninger
- 42
- Øvelseshold
- 42
- I alt
- 206
for indskrevne studerende. Mere information om semesterstart, tilmeldingskrav, skema mm kan findes på bachelorsiderne for undervisning.
For enkelfagsstuderende sker tilmelding via Åbent Universitet og Merit.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.---
- Krav til indstilling til eksamen
Der stilles i løbet af semestret 7-9 afleveringsopgaver. Heraf skal 6 være afleveret af den studerende og godkendt af holdlæreren som forudsætning for at kunne gå til eksamen.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
20 % ekstern censur
- Eksamensperiode
Efterår 2016: d 6 januar 2017
Forår 2017: d. 2. juni 2017
Den skriftlige eksamen foregår på Peter Bangs Vej 36. 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/ Tidspunktet bliver oplyst i Selvbetjeningen på KUnet.
Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, hjælpemidler mm på bachelorsiderne for eksamen.
- Reeksamen
Efterår 2016: d 16 februar 2017
Forår 2017: d. 16. august 2017
Den skriftlige reeksamen foregår på Peter Bangs Vej 36. 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/ Tidspunktet bliver oplyst i Selvbetjeningen på KUnet.
Ved få tilmeldte kan reeksamen ændres til en mundtlig eksamination inklusiv ændring af dato, tid og sted, hvilket vil blive oplyst af Eksamenskontoret.
Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen, regler, hjælpemidler mm på bachelorsiderne for eksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå den højeste karakter skal den studerende på fremragende vis kunne demonstrere de i målbeskrivelsens opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKB08017U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
Undervisning:
Efterår: Uge 36-50
Forår: Uge 6-21
Skema: Se "Bemærkninger"
Eksamen og re-eksamen: Se "Eksamen" - Skemagruppe
- -
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Kursusansvarlige
- Hans Jørgen Whitta-Jacobsen (5-6d646672654368667271316e7831676e)
Efterår - Casper Worm Hansen
(18-696779766b78347d757873346e6774796b74466b69757434717b346a71)
Forår
Undervisere
Forelæser: Se kursusansvarlig
Efterår 2016:
Hold 1: Ikke oprettet
Hold 2: Marie Rueskov Grif
Hold 3: Laurids Leo Münier
Hold 4: Julie Kathrine Treu Andersen
Hold 5: Emil Tobias Mortensen
Hold 6: Mia Renee Herløv Jørgensen
Hold 7: Ikke oprettet
Hold 8: Jakob Posselt Dahl-Erichsen
Hold 9: Mia Renee Herløv Jørgensen
Hold 10: Kristine Nanna Spøer
Forår 2017:
Hold 1: Emil Christian Holten-Andersen
Hold 2: Helene Normann Rønnow
Hold er først planlagt færdig op til semesterstart.