AØKB08003U Samfundsbeskrivelse A

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Descriptive Economics A

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag

Tilvalgsuddannelsen i Erhvervsøkonomi - valgfag på BA delen

Kursusindhold

Forelæsningerne og holdundervisningen dækker følgende emner og metoder:

  • Danmarks Statistiks statistikbank (www.statistikbanken.dk).

 

  • Regnearksprogrammet Excel, herunder gennemgang af standardberegninger, vækstbidragsberegninger, ændringsberegninger, indeksberegninger, glidende gennemsnitsberegninger, vendepunktsberegninger, kvotientberegninger, realberegninger, produktivitetsberegninger, elasticitetsberegninger samt udarbejde forskellige figurer f.eks. Lorenz-kurve, box-plot, lagkagediagrammer, søjlediagrammer, kurvediagrammer mm. Derudover sæsonkorrektionsberegninger og almindelige histogrammer.

 

  • Kobling mellem Word og regnearksprogrammet Excel med hensyn til overflytning af figurer

 

  • Nationalregnskabets formål, afgrænsning, prisbegreber, indkomstbegreber, produktivitetsbegreber, beskæftigelsesbegreber, forsyningsbalancen og den funktionelle indkomstfordeling, herunder fordelt på erhvervsgrupper samt forklare identiteterne: opsparing = disponibel BNI forbrug, fordringserhvervelsen, netto = opsparing – investeringer samt sammenhængen mellem udviklingen i fordringserhvervelsen, netto og udviklingen i udlandsstillingen (kapitalbalancen).

 

  • Relevante nøgletal fra nationalregnskabets hovedkonti, institutionelle sektorer, finansielle konti og input-output tabeller.

 

  • Forklaringer på udviklingen i forsyningsbalancens komponenter, nettofordringserhvervelsen og opsparing.

 

  • Inflationsbegrebet, prisfastsættelse, prisdannelse, prisindeks f.eks. forbrugerprisindeks, nettoprisindeks , producentprisindeks for varer og importprisindeks for varer samt for indkomstbegreber.

 

  • Forklaringer på udviklingen i udvalgte prisindeks og kunne aflæse en Lorenz-kurve.

 

  • Målsætningen med det europæiske samarbejde med vægt på de økonomiske og monetære dele samt hvad der gør EU unik i internationalt samarbejde.

 

  • Opbygningen af samarbejdet og formålet for de vigtigste europæiske institutioner, EU-budgettets væsentligste poster samt formålet med den økonomiske monetære union, herunder den europæiske centralbank.

 

  • Forklaringer på udviklingen i udvalgte EU-landes gæld og statsobligationsrenter og udviklingen i de væsentligste poster på budgettet.

 

  • Redskaber til udarbejdelse af en rapport om for et vilkårligt samfundsrelevant område, hvor den studerende selv har fundet relevante statistisk data, foretaget en bearbejdning og fremstilling af data til nye statistikker, præsenteret og beskrevet indholdet i statistikkerne samt forklaringer til årsagen til den beskrevne udvikling i et klart og forståeligt sprog med en passende opstilling af tabeller og figurer.
Målbeskrivelser

Der er tale om et indledende kursus på Økonomi med særlig fokus på, at de studerende opnår viden/​færdigheder/​kompetencer i at finde relevante statistiske rådata eller statistik for et vilkårligt samfundsrelevant område, bearbejde og fremstille data til nye statistikker, præsentere og beskrive indholdet i statistikkerne samt forklare årsagerne til den beskrevne udvikling med udgangspunkt i den samfundsbeskrivende metode. Kurset er af praktisk betydning for såvel studerende som uddannede økonomer, hvad enten de kommer til at arbejde i den private sektor eller i den offentlige sektor.

Den studerende har ved afsluttet kursusforløb opnået følgende:

Viden:

  • Danmarks Statistiks statistikbank (www.statistikbanken.dk).

  • Regnearksprogrammet Excel i opgaveløsningen samt om standardberegninger, vækstbidragsberegninger, ændringsberegninger, indeksberegninger, glidende gennemsnitsberegninger, vendepunktsberegninger, kvotientberegninger, realberegninger, produktivitetsberegninger, elasticitetsberegninger samt udarbejde forskellige figurer f.eks. Lorenz-kurve, box-plot, lagkagediagrammer, søjlediagrammer, kurvediagrammer, sæsonkorrektionsberegninger og almindelige histogrammer.

  • Nationalregnskabets formål, afgrænsninger, prisbegreber, indkomstbegreber, produktivitetsbegreber, beskæftigelsesbegreber, forsyningsbalancen og den funktionelle indkomstfordeling, herunder fordelt på erhvervsgrupper,

  • Nationalregnskabs identiteterne: opsparing = disponibel BNI forbrug, fordringserhvervelsen, netto = opsparing – investeringer samt sammenhængen mellem udviklingen i fordringserhvervelsen, netto og udviklingen iudlandsstillingen (kapitalbalancen).

  • Relevante nøgletal fra nationalregnskabets hovedkonti, institutionelle sektorer, finansielle konti samt forklaringer på udviklingen i forsyningsbalancens komponenter, nettofordringserhvervelsen og opsparingen.

  • Inflationsbegrebet, prisfastsættelse, prisdannelse, prisindeks f.eks. forbrugerprisindeks, nettoprisindeks , producentprisindeks for varer og importprisindeks for varer, indkomstbegreber og forklaringer på udviklingen i udvalgte prisindeks og Lorenz-kurver.

  • Målsætningen med det europæiske samarbejde, hvad der gør EU unik i internationalt samarbejde, de vigtigste europæiske institutioners formål, budgettets væsentligste poster, formålet og opbygningen af den økonomiske monetære union, herunder den europæiske centralbank og stabilitets- og vækstpagten, forklaringer på udviklingen i udvalgte EU-landes gæld og statsobligationsrenter samt udviklingen i de væsentligste poster på budgettet.

  • Udarbejdelsen af en rapport om et gennemgået samfundsbeskrivende.

Færdigheder:

  • Bruge Danmarks Statistiks statistikbank

  • Foretage relevante beregninger på lommeregner, i regnearksprogrammet Excel og ved eksamen tilsvarende funktionaliteter på de i eksamenslokalet tilknyttede computere.

  • Udvælge relevante dele af de gennemgåede emner, begreber, identiteter, sektorer og konti samt beskrive forskelle mellem disse inden for de gennemgåede emner i nationalregnskabet, når udviklingen skal beskrives. Udvælge centrale forklaringer på udviklingen i forsyningsbalancens komponenter, nettofordringserhvervelsen, opsparingen og andre relevante indkomstbegreber i nationalregnskabet.

  • Udvælge relevante begreber og prisindeks samt beskrive forskelle mellem disse inden for de gennemgåede emner i priser, når udviklingen skal beskrives. Udvælge centrale forklaringer på udviklingen i nøgletal inden for prisindeks.

  • Udvælge relevante indkomstbegreber samt beskrive forskelle mellem disse inden for de gennemgåede emner i indkomster, når udviklingen skal beskrives. Udvælge centrale forklaringer på udviklingen i nøgletal inden for indkomstbegreber og Lorenz-kurver.

  • Udvælge relevante dele af målsætninger, centrale økonomiske og monetære politikker, institutioner, budgetposter samt beskrive forskelle mellem disse inden for de gennemgåede emner i den europæiske samarbejde, når emner skal beskrives. Udvælge centrale forklaringer på udviklingen i centrale EU-landes gæld, statsobligationsrenter og i de væsentligste poster på budgettet.

  • Udarbejdelse af en rapport i et gennemgået samfundsbeskrivende emne med angivelse af de statistiske begreber, herunder definitoriske forskelle, med såvel en beskrivende del som en forklarende del, herunder en klar sammenhæng mellem de to dele, samt fremstille besvarelsen i et klart og forståeligt sprog med en passende opstilling af tabeller og figurer.

Kompetencer:

  • Bruge Danmarks Statistiks statistikbank i andre sammenhænge

  • Bruge regnearksprogrammet Excel og de forskellige beregninger i andre sammenhænge

  • Bruge viden og færdigheder om nationalregnskabet, inflation, indkomster og det europæiske samarbejde i andre sammenhænge

  • Udarbejde af en rapport om et samfundsbeskrivende emne med angivelse af de statistiske begreber, herunder definitoriske forskelle, med såvel en beskrivende del som en forklarende del, herunder en klar sammenhæng mellem de to dele, samt fremstille besvarelsen i et klart og forståeligt sprog med en passende opstilling af tabeller og figurer.

Seneste udgave af Statistisk Tiårsoversigt fra Danmarks Statistik i fysiske udgave (Den elektroniske udgave må ikke benyttes til eksamenen)

Hjarn Zernichow Borberg: EU - Et overblik, seneste udgave.

Danmarks Statistik, Indkomster 2014. (Gratis pdf.fil kan downloades fra dst.dk)

Danmarks Nationalbank, Kvartalsoversigt, 3. kvartal 2013, Del 1, kapitel om Prisdannelsen i Danmark. (Gratis pdf.fil kan downloades fra nationalbanken.dk)

Mikael Trier og Per Ulstrup Johansen: Praktisk Statistisk metode for økonomer, seneste udgave.

Mikael Trier og Per Ulstrup Johansen Danmarks Økonomi siden 1980, seneste udgave.

Morten Hjulsager, Nationalregnskabet kompendium, seneste udgave. 

Forelæsningerne er opdelt i et metodespor og i et fagspor. Metodesporet har fokus på fremstilling, bearbejdelse og anvendelse af data, hvor udgangspunktet er statistikbanken.dk, fremstillede datasæt samt beregninger og fremstilling af figurer i Excel-regneark samt kobling mellem Word og Excel. Fagsporet har fokus på nationalregnskabet, indkomster, priser og den europæiske union, ikke mindst den Økonomiske og Monetære Union. Under forelæsningerne bliver der anvendt et interaktivt redskab Socrative, som gør at du som studerende undervejs kan se, om du forstår, hvad der bliver forelæst om.

Holdundervisningen vil dels specifikt fokusere på at understøtte såvel metodespor som fagspor, herunder selvstændigt gennemgå særlige dele af pensum.

I forbindelse med undervisningen stilles der løbende skriftlige statistiske opgaver. Formålet med disse er dels at støtte gennemgangen af stoffet, dels at opøve en almindelig færdighed i brugen af det foreliggende samfundsbeskrivende materiale.

Der stilles tre større hjemmeopgaver, som vil hænge tæt sammen med gennemgangen af pensum. Derudover bliver der to lynprøver i løbet af semesteret.
Lektionsplan:
2 timers forelæsning 1-2 gange pr uge og 2x2 timers holdundervisning pr. uge i 14 uger.
I den første uge af semesteret afholdes 2 ekstra forelæsninger.

Tid og sted:
Tid og sted for undervisning kan ses ved at trykke på linket evt. et af linkene til holdene under "Se skema". Forelæsningens tider vises under hvert link (16E står for Efterår 2016, 17F står for Forår 2017)

Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https:/​/​skema.ku.dk/​ku1617/​dk/​module.htm
-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (vent tålmodigt)
-Vælg: “2200-E16; [Navn på kursus]” eller “2200-F17; [Navn på kursus]”
-Vælg: Liste
-Vælg “Efterår/Autumn – uge 30-3” eller “Forår/Spring – uge 4-29”
-Tryk: “Se skema”

Bemærk venligst:
- At hold kan ændre dag og tid op til studiestart uden accept af de tilmeldte. Hvis dette sker vil det fremgå af uddannelsessiderne på KUnet og i det personlige skema.
- At hvis for mange studerende har ønsket samme hold, fordeles de studerende tilfældigt på de andre hold.
- At holdændring ikke er muligt efter eftertilmeldingsperioden er afsluttet.
- At et hold kan blive lagt sammen med et andet ved for lidt tilmeldte studerende eller ved manglende undervisningsressourcer.
- At det ikke er tilladt at deltage på et hold, man ikke er tilmeldt, da lokalet kun har plads til de tilmeldte studerende.
- At holdunderviseren ikke kan rette opgaver fra andre end holdets tilmeldte studerende.

En oversigt over alle fag på 1. semester kan ses på https:/​/​intranet.ku.dk/​polit_ba/​undervisning/​Lektionsplan-F17/​skemaer/​Sider/​default.aspx
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 6
  • Forberedelse
  • 165
  • Forelæsninger
  • 48
  • Øvelseshold
  • 56
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 6 timer med opsyn.
---
Krav til indstilling til eksamen

4 af 5 hjemmeopgaver/lynprøver skal godkendes før at man kan blive indstillet til eksamen.

Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Forelæseren oplyser om hvilke hjælpemidler er tilladt til eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
20% ekstern censur
Eksamensperiode

Efterår 2016: lørdag d 14. januar 2017 

Forår 2017: d. 20. juni 2017

Den skriftlige eksamen foregår på Peter Bangs Vej 36. 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/ Tidspunktet bliver oplyst i Selvbetjeningen på KUnet.

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, hjælpemidler mm på bachelorsiderne for eksamen.

Reeksamen

Efterår 2016: d 13. februar 2017 

Forår 2017: d 11. august 2017

Den skriftlige reeksamen foregår på Peter Bangs Vej 36. 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/ Tidspunktet bliver oplyst i Selvbetjeningen på KUnet.

Ved få tilmeldte kan reeksamen ændres til en mundtlig eksamination inklusiv ændring af dato, tid og sted, hvilket vil blive oplyst af Eksamenskontoret.

Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen, regler, hjælpemidler mm på bachelorsiderne for eksamen.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå den højeste karakter skal den studerende på fremragende vis kunne demonstrere de i målbeskrivelsens opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.