APSK15220U Klinisk psykologi - Praksishold
Clinical Psychology - Practical training
Praksishold 1 v/Charlotte Sandros –
eksistentiel-fænomenologisk psykoterapi
Formålet med dette praksishold er, at give de studerende en
introduktion til eksistentiel/fænomenologisk psykoterapi. Der vil
blive fokuseret både på teori og praksis. Herunder på hvordan den
eksistentialistiske/fænomenologiske filosofi kan omsættes i
terapeutisk praksis. To af de studerende på holdet vil få
individuelle samtaleforløb med voksne klienter. Underviseren
superviserer disse forløb og holdet fungerer som reflekterende
team. Det er vigtigt, at alle der melder sig til dette hold, er
parate til at deltage aktivt i undervisningen. Vi vil lave
forskellige øvelser, som kommer til at kræve en personlig åbenhed
og et personligt engagement.
Der eksisterer mange forskellige eksistentielle og fænomenologiske terapiretninger. På dette hold vil vi primært fokuser på Ernesto Spinellis eksistentielle-fænomenologiske terapimodel.
Praksishold 2 v/ Torben Anbert - Fra psykologisk
kriseintervention til psykoterapi.
Megen klinisk psykologisk praksis er i dag en kortvarig til dels
rådgivningspræget kriseintervention i forhold til en belastende
situation, som en klient står i, evt. på baggrund af en traumatisk
hændelse. I nogle tilfælde er denne kortvarige kriseintervention
ikke tilstrækkelig, fordi andre og ældre traumatiske oplevelser er
blevet reaktiveret qua den aktuelle krise og/eller fordi andre og
dybere - måske hidtil latente - problematikker for klienten og
dennes relationer i fortid og nutid er trådt manifest frem. I så
fald kan en fortsættelse af samtaleforløbet være relevant, og
kontrakten kan genforhandles med henblik på en aftale om et kortere
eller længere psykoterapeutisk forløb.
På praksisholdet vil vi udforske spektret fra psykologisk kriseintervention til psykoterapi. Det vil ske dels via diskussion af relevant litteratur og dels via fremlæggelse af undervisers egne cases (eller vignetter herfra), men først og fremmest via supervision på holdet af klientforløb. To studerende vil få tilbud om at være terapeut for hver en klient, og disse samtaleforløb vil blive superviseret af underviser på holdet, - med holdet som reflekterende team.
Praksishold 3 v/ Barbara Hoff Esbjørn & Marie Louise
Reinholdt-Dunne - At arbejde på en specialiseret
behandlingsklinik for børn: integration af teori og
praksis
Undervisere i klinikken: Sonja Breinholst og Bianca Munkebo
Christiansen
Længes du efter at opleve hvordan praksis foregår og være en del af denne? Så er dette praksishold muligvis noget for dig. Praksisholdet kan med fordel kombineres med Seminarholdet ”klinisk børnepsykologi: Integration af teori og praksis”.
Undervisningen er tilrettelagt som en integreret del af den kliniske aktivitet ved Center for Angst (CfA). CfA anvender kognitive terapiformer (kognitiv adfærdsterapi og metakognitiv terapi) til behandling af angst hos børn og unge i alderen 6-18 år.
På kurset vil den studerende lære at identificere angstlidelser, samt foretage differentialdiagnostiske overvejelser. Den studerende vil få kendskab til undersøgelses- og interventionsmetoder, samt lære at analysere og reflektere over udført undersøgelse og behandling. Studerende vil i grupper af 3 blive tilknyttet et behandlingsforløb, der udføres i klinikken ved Center for Angst.
Enkeltvis vil man få mulighed for at være til stede ved udredning eller forældresamtaler. Gruppen skal følge den udførte individuelle behandling ved at se video optagelsen af ugens session, samt lave udkast til journalnotat. Analyser af, refleksioner over og spørgsmål til ugens session udgør grundlaget for undervisningen i klasseværelset.
Undervisningen består af klasseundervisning (11 gange à 2 timer) samt tilstedeværelse i klinikken (22 timer). Denne tilrettelægges efter klientgennemstrømning i CfA. Studerende har ansvar for at finde tider, hvor de ikke har øvrig undervisning, indenfor normal arbejdstid til denne aktivitet. Kurset bestås via aktiv deltagelse. Denne defineres som: Gruppefremlæggelse af ens emneområde på seminarholdet, samt udfærdigelse af udkast til journalnotater til den sag man følger.
Der vil være mulighed for op til 30 studerende på holdet.
Praksishold 4 v/ Ulla Wattar og Mette Albertsen -
Kognitiv adfærdsterapi
Formålet med praksisholdet i kognitiv adfærdsterapi er at give de
studerende indføring i og erfaring med at arbejde psykoterapeutisk
ud fra den kognitiv -adfærdsterapeutiske model. I udførelsen
af kognitiv adfærdsterapi er der tæt kobling mellem teori og metode
som de støtter sig til forskningsresultater, og i det specifikke
terapeutiske forløb vælges de strategier og metoder som vurderes at
være mest effektive til at skabe forandring.
Praksisholdets fokus er terapeutiske forløb illustreret ud fra virkelige sager. I undervisningen vil disse forløb blive suppleret med cases fra undervises og de studerendes hverdagspraksis og under supervision blive genstand for de studerendes aktive undersøgelse, refleksion og diskussion. Det forventes at alle studerende vil deltage aktivt og engageret på praksisholdet og afprøve de anvendte metoder også i rollespil.
På holdet vil vi følge enkelte sager fra første mødegang til afslutning, herunder sagsformulering, sagsvurdering, valg og udførelse af verbale og adfærdsmæssige undersøgelses metoder og interventionsstrategier, tilbagefaldsforebyggelse og andre relevante emner. Pensum litteraturen vil give de studerende supplerende viden og færdigheder.
Praksishold 5 v/ Tine Meyer Thomsen –
Mindfulness-baseret kognitiv terapi med voksne.
”You can´t stop the waves, but you can learn to surf” (Jon
Kabat-Zinn)
Klinisk praksishold med fokus på nysgerrighed og kreative læringsprocesser ud fra en kognitiv terapeutisk tilgang - inspireret af praktiske anvendelsesområder for opmærksomt åndsnærvær; mindfulness. Holdet vil fungere som klinikhold med aktivt klientarbejde, hvor to studerende vil få tilbud om at være terapeut for hver en klient. Der vil også være mulighed for at deltage som observatør. De individuelle terapiforløb vil blive superviseret af underviser i samarbejde med holdet som aktivt, reflekterende team. Terapiforløbene optages på video og anvendes som undervisningsmateriale. Alle studerende forventes således at deltage aktivt ved fælles supervision og refleksion over klientarbejdet tre timer om ugen.
Praksishold 6 v/ Pernille Scharff - Psykoterapi
med børn og unge
Formålet med dette praksishold er at give de studerende en
introduktion til terapi med børn og unge. Den terapeutiske
indfaldsvinkel er baseret på psykodynamisk teori, men der vil blive
inddraget kognitive/adfærdsterapeutiske teknikker i det omfang, det
findes relevant. Undervisningens omdrejningspunkt er supervision af
terapeutiske forløb varetaget af deltagerne suppleret med
teoretiske oplæg og diskussion af pensumlitteraturen. På holdet vil
nogle af deltagerne have korte terapeutiske forløb med børn og
unge, og nogle deltagere vil varetage forældresamtaler i relation
til børnenes forløb. I den udstrækning det er relevant, vil der
også være mulighed for at deltage i det forberedende
udredningsarbejde, herunder i orienterende samtaler, begrænset
testning, og eventuelle møder med forvaltning, skole eller
daginstitution. Sideløbende hermed vil alle studerende deltage
aktivt i supervisionen gennem en fælles refleksion over det
kliniske materiale, som fremlægges mundtligt og gennem
videoklip
Praksishold 7 v/ Lone Kretzschmar - Psykoanalytisk
terapi med voksne
Psykoanalysen omfatter både en behandlingsmetode, en teori om
personlighedens udvikling og organisering og en teori om
udviklingen af psykopatologi
Formålet med dette praksishold er at give de studerende en
introduktion til psykoanalytisk terapi og den bagvedliggende teori.
To til tre af de studerende på holdet vil få individuelle
samtaleforløb med voksne klienter, som vil blive videofilmet og
brugt i undervisningen. Underviseren fungerer som supervisor og
holdet deltager i fælles refleksion over det fremlagte
terapimateriale. Det vil blive gennemgået, hvordan man foretager
assessment til psykoterapi og udarbejder en dynamisk
caseformulering. Vi vil arbejde med, hvordan den terapeutiske ramme
etableres og hvad man skal være opmærksom på, hvis det analytiske
rum skal opretholdes. Centrale psykodynamiske begreber, som
overføring, modoverføring, modstand, affekt, dynamik og konflikt
vil blive berørt, ligesom det vil blive belyst, hvordan
interventioner tilpasses klientens personlighedsstruktur og
psykopatologi.
Den studerende kan ved afslutning af Praksisholdet:
- Redegøre for udvalgte klinisk psykologiske problemstillinger, som optræder i de klientforløb, der præsenteres på holdet, samt for klinisk psykologisk teori, empiri, udrednings-, interventions- og evalueringsmetoder af relevans for disse problemstillinger.
- Redegøre for og analysere direkte eller indirekte erfaringer med klientforløb ud fra klinisk psykologisk teori, empiri, samt udrednings-, interventions- og evalueringsmetoder.
300 siders obligatorisk samt 200 siders selvvalgt litteratur.
Pensumlister efterår 2016
http://www.psy.ku.dk/uddannelser/kandidatuddannelsen/pensume_e16/
- Kategori
- Timer
- Praksishold
- 42
- I alt
- 42
Tilmeldingsperiode: 15. maj - 1. juni
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKursusdeltagelse med opsyn.Fremmøde til mindst 75 % af undervisningsgangene samt aktiv deltagelse i et i kursusudbuddet fastlagt antal skriftlige og/eller mundtlige opgaver, der med inddragelse af litteraturen reflekterer en eller flere i forhold til praksisholdet relevant/e problemstilling/er.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Afhænger af det konkrete kursusudbud. - Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
januar/juni
se eksamensplan.
- Reeksamen
februar/august
se eksamensplan.
Kriterier for bedømmelse
Se "Målbeskrivelser"
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK15220U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
14 uger med, start uge 36
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- B og C
- Kursuskapacitet
- 17-20/30 studerende pr. praksishold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Stig Bernt Poulsen (12-78796e6c3375747a71786a734575787e33707a336970)