SSUA15013U Kvalitative metoder
Qualitative Methods
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Fagets mål er, at de studerende skal kunne anvende kvalitative
forskningsmetoder inden for sundhedsfagene.
Faget omfatter: Det kvalitative forskningsinterview,
fokusgruppeinterview, deltagerobservation, video og dagbogsmetode.
Der introduceres til forskellige indfaldsvinkler og metoder til
udvælgelse, indsamling af data, analyse og fortolkning. De
studerende skal kunne medvirke til at igangsætte
forskningsprojekter med et kvalitativt design og selvstændigt kunne
gennemføre undersøgelser med de følgende metoder (det kvalitative
forskningsinterview og deltagerobservation).
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
redegøre for de kvalitative metoders videnskabsteoretiske forankring og anvendelsesmuligheder
redegøre for og diskutere de forskellige indfaldsvinkler og metoder til udvælgelse (sampling) indsamling, analyse og fortolkning af kvalitative data
redegøre for de vigtigste principper ved deltagerobservation, planlægge og gennemføre indsamling af data og analyse heraf
redegøre for og diskutere de vigtigste principper ved gennemførelse af kvalitative forskningsinterviews
redegøre for og diskutere principper ved kvalitativ dataanalyse, herunder fænomenologi, grounded theory og hermeneutisk metode
Færdigheder
Foretage bedømmelse/evaluere en videnskabelig artikel (kvalitativt design og metode)ved at anvende internationalt anerkendte kvalitetskriterier (Malterud guidelines)
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forelæsninger
- 30
- Undervisningsforberedelse
- 105,5
- I alt
- 137,5
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.Der udvælges en artikel, som har anvendt kvalitativt design og metode
- Krav til indstilling til eksamen
To obligatoriske skriftlige øvelser i gennemførelse af kvalitative i deltagerobservation samt forskningsinterview.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
(Inkl. USB) - dog ikke apparater, der muliggør ekstern kommunikation.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
redegøre for de kvalitative metoders videnskabsteoretiske forankring og anvendelsesmuligheder
redegøre for og diskutere de forskellige indfaldsvinkler og metoder til udvælgelse (sampling) indsamling, analyse og fortolkning af kvalitative data
redegøre for de vigtigste principper ved deltagerobservation, planlægge og gennemføre indsamling af data og analyse heraf
redegøre for og diskutere de vigtigste principper ved gennemførelse af kvalitative forskningsinterviews
redegøre for og diskutere principper ved kvalitativ dataanalyse, herunder fænomenologi, grounded theory og hermeneutisk metode
Færdigheder
Foretage bedømmelse/evaluere en videnskabelig artikel (kvalitativt design og metode)ved at anvende internationalt anerkendte kvalitetskriterier (Malterud guidelines)
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA15013U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Lis Adamsen (11-74717b36696c69757b6d76487a6d6f71777670366c73)
Eksamenskoordinator: Anita Hansen, anita.hansen@sund.ku.dk