SSUA15012U Videnskabsteori

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Theory of Science

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse

Kursusindhold

Undervisningen skal indføre den studerende i principper, begreber og positioner inden etisk og videnskabsteorisk tænkning og praksis.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Redegøre for den videnskabelige proces, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig, humanvidenskabelig og naturvidenskabelig tænkning og argumentation

  • Redegøre for, hvad etik er og for centrale etiske teorier anvendt inden for klinisk etik

  • Redegøre for hvilken betydning klinisk etik har for patientbehandling og pleje, for egen og professionens udvikling, for undervisning og for samfundet

  • Redegøre for de vigtigste principper ved kvalitativ dataanalyse, herunder fænomenologi, hermeneutik og grounded theory

 

Færdigheder

  • Identificere etiske problemstillinger og gennemføre rationel etisk argumentation under anvendelse af etiske grundbegreber vedrørende sundhedspraksisser i klinikken og have kendskab til lovgivning på området

  • Anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber

  • Diskutere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 8
  • Forberedelse
  • 46
  • Forelæsninger
  • 15
  • I alt
  • 69
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 72 timer
Hjemmeopgave 72 timer. Afleveres via Absalon.
Krav til indstilling til eksamen

Ingen

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • Redegøre for den videnskabelige proces, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig, humanvidenskabelig og naturvidenskabelig tænkning og argumentation

  • Redegøre for, hvad etik er og for centrale etiske teorier anvendt inden for klinisk etik

  • Redegøre for hvilken betydning klinisk etik har for patientbehandling og pleje, for egen og professionens udvikling, for undervisning og for samfundet

  • Redegøre for de vigtigste principper ved kvalitativ dataanalyse, herunder fænomenologi, hermeneutik og grounded theory

 

Færdigheder

  • Identificere etiske problemstillinger og gennemføre rationel etisk argumentation under anvendelse af etiske grundbegreber vedrørende sundhedspraksisser i klinikken og have kendskab til lovgivning på området

  • Anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber

  • Diskutere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation