SODK15031E Eksamen i pædodonti og klinisk genetik

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Exam in Paedodontics and Clinical Genetics

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i odontologi 3. semester - obligatorisk
Beståelsesfrist: inden afslutning af kandidatuddannelsen

Eksamen knytter sig til kursus i pædodonti og klinisk genetik (SODK15031U)
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 8
  • I alt
  • 8
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
---
Krav til indstilling til eksamen

Kursus i pædodonti og klinisk genetik 2

Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • beskrive børns somatiske udvikling
  • redegøre for kraniofaciale og dentale problemer hos børn med generelle sygdomme
  • redegøre for klinisk introduktionsrutine på børn og gøre rede for hvorledes der etableres en optimal kommunikation med et barn
  • forklare de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
  • redegøre for tandlægens (i børne- og ungdomstandplejen) psykologiske og socialpsykologiske kompetence
  • redegøre for teori og registrering af barnets oplevelse og mestring af stress og smerte
  • redegøre for arvelige sygdomme med manifestationer i den kraniofaciale region og tandsystemet
  • demonstrere kendskab til behandling af patienter med fysiske og psykiske handicap
  • redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering, og generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
  • redegøre for diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og relevant kontrol, vurdere prognose, foreslå behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling
  • redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer
     

Færdighed

  • anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
  • vurdere cariesprogression og medinddrage dette i udarbejdelse af behandlingsplanen på baggrund af relevant anamnese, herunder en psykologisk og social anamnese og diagnostik
  • diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser, ætiologi, indikation og behov for behandling samt foreslå behandlinger
  • foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og relevant kontrol, vurdere prognose, foreslå behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling
  • diagnosticere antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer foreslå behandling af disse og/eller henvisning til relevant regi